X
Annons
X
Recension

Modets död. Så förändrade Internet och finansmarknaden våra klädvanor Dödförklarade modetrender envisas med att återuppstå

Premium

Har trendhetsen tagit död på modets kreativa sida? Daniel Björk läser en ny svensk bok om personlig stil, likriktning och kvävande finansiella krav. Författaren spinner spännande trådar, men lyckas inte riktigt bevisa sin tes.

Kreation från Saint Laurents höst/vinter-kollektion 2016–2017, presenterad i Paris i mars.
Kreation från Saint Laurents höst/vinter-kollektion 2016–2017, presenterad i Paris i mars. Foto: Thibault Camus /AP

Fråga vem som helst utanför modebranschen och de kommer att säga att mode är ett typexempel på hur fullfjädrad kapitalism fungerar: genom att ständigt göra din garderob hopplöst passé tvingas du hela tiden att köpa nytt. Men det finns ett problem. Mode har slutat fungera på det sättet. Din garderob blir numera aldrig ute.

Du märket det om du går in på en lågpriskedjas butiker och inser att utbudet är mer att likna vid ett smörgåsbord än sista skriket. Även lyxindustrin har börjat fungera på liknande sätt. Gucci, Saint Laurent och Louis Vuitton är några av de märken som på senare år övergett de tvära kasten för att istället presentera något som på branschspråk heter "product". Hellre än att göra din garderob omodern så snabbt som möjligt har varje säsong nu blivit utbytbar mot den föregående.

Kreation från Saint Laurents höst/vinter-kollektion 2016–2017, presenterad i Paris i mars.

Foto: Thibault Camus /AP Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X