Annons

Förklädd gudDöden förlorar sin makt i kraftfullt passionsdrama

Janine Jansen.
Janine Jansen. Foto: Karl Thorson

Svenska orkestrar håller musiken levande i rädslans tid. Lördagens direktsända konsert från Berwaldhallen ingjuter mod och ger nya insikter, skriver Sofia Nyblom.

Under strecket
Publicerad

Malin Byströms Desdemona (t h) sjunger en bön för hela mänskligheten, medan kammarjungfrun Emilia (Ingrid Tobiasson) lyssnar.

Foto: Karl Thorson

Det är egendomligt att vara kritiker under en global kris. Känslorna grumlar omdömet, men när det känns som om luften håller på att ta slut så är det ändå musiken och litteraturen som syresätter världen – inte mediernas besatthet av dödssiffror. Missförstå mig rätt: information är livsviktig i dagsläget. Men lika viktigt är att hålla distans till en rädsla som snuddar vid masspsykos. Där är konsten instrumental.

Om inte annat så påminner modet hos Sveriges Radios symfoniorkester, Radiokören och andra svenska orkestrar och solister om vilken intimitet, samarbetsförmåga och flexibilitet vi människor är kapabla till. Därför är det signifikativt att konsertprogrammet vid lördagens direktsända konsert från Berwaldhallen ramas in av formsträng musik, Bachs Dubbelkonsert för två violiner och Lars-Erik Larssons nyklassicistiska ”Förklädd gud”. Formen betyder allt när världen bryter samman, något som karantänens reglemente lärt oss att både respektera och tänja på.

Annons
Annons
Annons