X
Annons
X
Recension

Det sjunde inseglet Döden dansar i lyckat experiment med Bergman

Döden är en kvinna i vitt – dansaren Charlotta Öfverholm. På Uppsala stadsteater tolkas Ingmar Bergmans kända film "Det sjunde inseglet" som visuellt anslående dansteater, ett lyckat experiment som kan ge publiken viss tröst inför det obevekliga slutet.

Charlotta Öfverholm som Döden dansar tillsammans med Magnus Krepper det spel om en frist som han ber om. Foto: Micke Sandström
Läs mer om Scenhösten 2018

Stämmer det att ”film är bäst på bio” som SF har påstått? Det har vi chans att testa i år, då många filmer visas på teatern i stället för på storduk. Teatern tar liksom tillbaka vad den en gång lånade ut. ”Det sjunde inseglet” började med Ingmar Bergmans små teaterstycken som utvecklades till den internationellt prisade filmen om Riddaren och Döden.

Nu försöker regissören Hugo Hansén och koreografen Fredrik Benke Rydman tillsammans skapa mervärde vid skiftet tillbaka till teatern/dansen/teaterdansen. De tycks ha vänt sig till Bergmans egen inspiration: kyrkomålningar.

Charlotta Öfverholm som Döden dansar tillsammans med Magnus Krepper det spel om en frist som han ber om.

Foto: Micke Sandström Bild 1 av 2

Magnus Krepper och ensemblen av dansande figuranter i ”Det sjunde inseglet”.

Foto: Micke Sandström Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X