Annons

Lilla Döden hälsar påDöden blir levande i sann Astrid Lindgren-anda

Ana Gil de Melo Nascimento och Melinda Kinnaman i ”Lilla Döden hälsar på”.
Ana Gil de Melo Nascimento och Melinda Kinnaman i ”Lilla Döden hälsar på”. Foto: Leonard Stenberg

Det är ljuvligt att möta döden i Ada Bergers uppsättning för barn på Scenkonstmuseet. Publikkontakt och samspel gör det hela högst levande.

Under strecket
Publicerad

Melinda Kinnaman i ”Lilla Döden hälsar på”, en mystisk figur i svart, lång kåpa.

Foto: Leonard StenbergBild 1 av 1

Det låter lite läskigt med barnteater (från 7 år) som handlar om döden. Även om det är halloween. Men Unga Dramatens halvtimmeskorta ”Lilla Döden hälsar på”, som spelas i ett litet rum med vita valv på Scenkonstmuseet, är underbart livsbejakande. Unga Dramatens konstnärliga ledare, regissören Ada Berger, har sinne för både existentiella frågor och lekens vidunderliga kraft. Här utgår hon från Alma-pristagaren (2010) Kitty Crowthers bilderbok, som är mycket fritt bearbetad till teater (Berger gjorde en version för Malmö stadsteater redan för några år sedan).

Det är en bok, och en uppsättning, i sann Astrid Lindgren-anda, med tillit till barns fantasi och kapacitet för fria tolkningar. Här väjer man inte för de stora existentiella frågorna, här tillåts barn att fundera över liv och död, här samsas mörker och ljus, humor och allvar.

Annons
Annons
Annons