Recension

FantasmaDöd och förruttnelse på Moderna museet

Den argentinske konstnären Adrían Villar Rojas har världen som spelplan. Utställningen på Moderna museet är hans första i Norden. Här grabbar han tag i tiden och stoppar in den i sina verk - och påminner om att både livet och döden är utmätt.

Under strecket
Publicerad
En detalj ur Adrían Villar Rojas ”Fantasma” som visas på Moderna museet i Stockholm.

En detalj ur Adrían Villar Rojas ”Fantasma” som visas på Moderna museet i Stockholm.

Foto: DORIS KESSLER
Verk av Adrían Villar Rojos som visas på Moderna museet.

Verk av Adrían Villar Rojos som visas på Moderna museet.

Foto: JÖRG BAUMANN
Adrían Villar Rojas har sin bas i Argentina.

Adrían Villar Rojas har sin bas i Argentina.

Foto: DORIS KESSLER
Annons

Allting skrumpnar, tynar bort, multnar och vittrar sönder. Den argentinske konstnären Adrían Villar Rojas skapande återvänder ständigt till den grundläggande tanken att tiden går och lämnar spår. De material som han helst använder lever och därmed åldras de även och förtvinar. Adrián Villar Rojas (född 1980) är baserad i Rosario i Argentina. Han har världen som sin spelplan och utställningen på Moderna är konstnärens första utställning i Norden.

Under sina talrika resor har han blivit känd för sina platsspecifika installationer. Villar Rojas arbetar inte ensam. Tvärtom är han beroende av en ansenlig skara assistenter (konstnärer, hantverkare, ingenjörer och andra specialister) som hjälper till att förverkliga hans stundom grandiosa idéer. Arbetet kan pågå i månader och resultaten är ofta häpnadsväckande. Formaten är ofta monumentala, medan materialet är högst förgängligt.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons