X
Annons
X
Recension

Äventyrsspel. Bland mutanter, drakar och demoner Djupdykning i drakars och demoners värld

När äventyrsspel som "Drakar och demoner" och "Kult" spreds i folkhemmen under 1980-talet skrämdes allmänheten upp med tal om djävulsdyrkan och perversion. Men den som analyserar dem närmre hittar en unik form av ickelinjärt litterärt berättande. Sam Sundberg har läst två nya böcker om de svenska äventyrsspelens historia.

Omslagen på ”Drakar och demoner”, andra utgåvan (1984), ”Kult”, ”Chock” och ”Mutant”.
Omslagen på ”Drakar och demoner”, andra utgåvan (1984), ”Kult”, ”Chock” och ”Mutant”. Foto: Omslag från Dolda ting (Galago)
Orvar Säfström är en av författarna till boken ”Äventyrsspel, bland mutanter, drakar och demoner”. Foto: Bengt Alm

Det var tidigt 80-tal när fenomenet rollspel flammade upp i folkhemmet. Tv-utbudet var påvert på den tiden, datorspelen var primitiva och det var svårt att ens hitta fantasylitteratur bortom J R R Tolkien. Ur konfliktspelen, som fokuserat på fältslag och militär strategi, föddes så en ny typ av spel som lät spelarna skapa sina egna rollpersoner och bli aktiva deltagare i storslagna äventyr som krävde såväl tankearbete som kreativitet. För många av oss som provade var det en populärkulturell revolution.

Omslagen på ”Drakar och demoner”, andra utgåvan (1984), ”Kult”, ”Chock” och ”Mutant”.

Foto: Omslag från Dolda ting (Galago) Bild 1 av 4

Orvar Säfström är en av författarna till boken ”Äventyrsspel, bland mutanter, drakar och demoner”.

Foto: Bengt Alm Bild 2 av 4

Jimmy Wilhelmsson är en av författarna till boken ”Äventyrsspel, bland mutanter, drakar och demoner”.

Foto: Lars Jansson Bild 3 av 4
Foto: Colourbox Bild 4 av 4
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X