Recension

Sounds 99Diverse artister - Sounds 99

Under strecket
Publicerad
Annons

I oktober 1999 organiserades en fyradagars festival i Stockholm som mönstrade det bästa av svensk fri improviserad musik. Med ett 50-tal musiker närvarande gavs det ett gyllene tillfälle att orientera sig inom ett område där svenska musikanter håller hög internationell klass. Nu är den festivalen stiligt nedbantad på tre fulla cd-skivor där lyssnaren möter solos, fasta och tillfälliga grupper och större orkestrar som Frim storband. Man kan konstatera att det runt de hårda årsringarna i centrum av Föreningen för Fri musik, med välkända musiker som Feiler, Söderberg, Gustafsson, Strid, Pignon, Sandell, m.fl. har det nu grupperats en ny generation musiker födda runt mitten av 70-talet. Det låter riktigt lovande.

Den fria improvisationsmusiken har, som flertalet av dagens musikgenrer, ingen nationell ton, även om det skrönas om tyska, holländska och engelska dialekter. Men det är fortfarande en jazztradition, i den meningen att musikern lyssnar till andra musiker och tar upp och för vidare influenser den vägen.
Magnus Granberg, ännu inte 30, gjorde i sitt solo en softad insats med altsaxen. Han uppehöll sig envist vid ett par tre toner i minimalistiska variationer på det gamla temat att man aldrig kan upprepa (exakt) samma ton två gånger. Lovvärt, hörvärt, lyssnandet kultiveras.
Även Gul 3 spelade en klangligt lågmäld kammarjazz och det förefaller som de yngre undviker att utmana 50-talisterna med ljudstyrka. De har uppenbart funnit ett annat sätt att göra sig hörda.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons