Annons
Krönika

Jesper Sandström:Disruptionen lyser i Karlstad

Karlstads kommun är ute och cyklar i jakten på ett nytt Facebook.
Karlstads kommun är ute och cyklar i jakten på ett nytt Facebook. Foto: Karlstads kommun

Karlstads kommun sålde sitt gamla stadshus till det ett okänt it-bolag som saknade en färdig produkt.

Under strecket
Publicerad

Varje litet it-bolag och varje tech-investerare drömmer väl ibland om ”nästa stora grej”. Nästa Facebook, nästa Google, nästa Youtube. Sådana produkter, som blivit enormt stora och samhällsomvälvande, har några saker gemensamt. Antingen erbjuder de något som saknar motsvarighet bland redan existerande produkter och tjänster (typ Facebook), eller tar något som andra redan försökt göra, och erbjuder en radikalt mycket bättre, mer användarvänlig lösning (typ Google och Youtube).

Många har försökt, och fatalt misslyckats, med att utmana dagens jättar. Jättarna själva har försökt utmana varandra. Google spenderade hundratals miljoner dollar på sin Facebookkonkurrent Google+, men nätverket erbjöd aldrig någonting unikt, och efter åtta års tynande tillvaro släcktes det till sist ned för gott, i våras.

Annons
Annons
Annons