Annons
X
Annons
X
Film
Recension

Skönheten och odjuret Disney har inte alls klivit ut ur garderoben

Disney gör det enkelt för sig när de överför den animerade ”Skönheten och odjuret” till spelfilm, skriver Erika Hallhagen som önskar att handlingen hade skruvats till på något sätt.

Dan Stevens och Emma Watson.
Dan Stevens och Emma Watson. Foto: Disney/TT
Biovåren 2017

Skönheten och odjuret

Regi
Bill Condon
Genre
Musikal
Manus
Stephen Chbosky, Evan Spiliotopoulos
Medverkande
Emma Watson, Dan Stevens, Luke Evans, Josh Gad, Kevin Kline
Längd
2 tim 9 min

Betyg: 3 av 6

Du har säkert tittat på trailern (den satte rekord med 127,6 miljoner visningar första dygnet) och tänkt: men det här ser ju precis ut som den tecknade ”Skönheten och odjuret”. Och just så är det är – den nya spelfilmen med Emma Watson och Dan Stevens i huvudrollerna är exakt som den animerade filmen från 1991. Disney har bytt hudfärg på några biroller, lagt till några låtar, men annars håller man sig benhårt till originalet. Alltså det original som filmbolaget skapade där i början av 90-talet med den franska författaren Gabrielle-Suzanne Barbot de Villeneuves saga ”La Belle et la bête” från 1740 som lös grund.

Den tecknade filmen följde tätt i fotspåren efter ”Den lilla sjöjungfrun”, det vill säga den kvinnliga huvudpersonen var lite rivigare än de sessor vi tidigare presenterats för. Men likväl fokuserar handlingen på trånande heterokärlek och en kvinna vars ömsint kloka handlag med det motsatta könet – om det så är hennes far, hennes tilltänkta eller den hon avvisar – dämpar dennes brusande humör.

Belle (Emma Watson) växer upp i en litet franskt samhälle där invånarna talar perfekt BBC-engelska. Hennes stora huvudbry är vilken udda fågel hon är, att jämföra med nunnornas oro över Maria i ”Sound of music” – musikalscenen på bergstoppen återges nästan exakt. Flickan tittar på de få bokryggarna i stadens bibliotek och drömmer om ”något mer än att leva småstadsliv”. Som tur är slumpar det sig så att hon, på jakt efter sin pappa, undkommer sin illitterata beundrare Gaston (Luke Evans) och istället hamnar i klövarna på Odjuret, vars inre rymmer ingen mindre än Dan Stevens, mer känd som den sköne arvtagaren till Downton Abbey.

Annons
X

Kärlek börjar alltid med bråk och de unga tu är inte såta vänner från början, men i takt med att den faunliknande prinsen förevisar sina gigantiska bokhyllor och reciterar Shakespeare inser Belle på riktigt att det inte är ytan som räknas.

Alltjämt önskar man att han ska förbli vid sin bockfot.

Dessvärre vet vi alla hur det hela slutar – förvandlingsscenen där den karaktärsfulla besten förvandlas till något menlösare än Ivanhoe gjorde ingen lycklig för 25 år sedan och så inte heller i dag. Som förmildrande omständighet har manusskribenterna skrivit till en replik där Belle ber den slätrakade blondinen att åtminstone odla skägg, men alltjämt önskar man att han ska förbli vid sin bockfot.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Den homosexuella twisten då? frågar sig vän av ordning. Det där med att Disney för första gången har med en öppet homosexuell person i en film och som har lett till att Ryssland satt 16-årsgräns på den och att Malaysia vill censurera den? Utan att avslöja för mycket – Josh Gads LeFou är lika ”öppet homosexuell” som Lejonet i ”Trollkarlen från Oz”. Det vill säga vi får gärna misstänka det, men Disney gläntar bara på garderobsdörren.

    Man kan fråga sig varför filmbolaget gör det så enkelt för sig och rakt upp och ner bara överför klassiker efter klassiker till spelfilm, dessutom fyllda av så mycket green screen-sekvenser att de nästan kan räknas som animerade. Förklaringen är så klart att man vill appellera till alla oss som bedårades av originalen som små, huvudrollsinnehavarna var till exempel helt nere i ”Skönheten och odjuret”. Det är är också lätt att se alla kommande sing-a-long-visningar framför sig, för detta är på alla sätt en oerhört svullig Broadwaymusikal. Men samtidigt är det så trist att man inte kunnat skruva till handlingen på något sätt, som i Törnrosa-spinoffen ”Maleficent”. Tänk vad kul om man på riktigt hade gjort en gayrulle och låtit Josh Gad hångla upp Luke Evans.

    Lyssna: Erika Hallhagen om Disney och homosexualitet

    Annons

    Dan Stevens och Emma Watson.

    Foto: Disney/TT Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X