Annons
X
Annons
X

Diskret lansering av Kindle 2

När boksajten Amazon.com lanserar uppföljaren till sin e-bokläsare Kindle är användarvänlighet, innehåll och användarbuzz de främsta vapnen.

På Amazon.coms hemsida finns ett brev från grundarem Jeff Bezos där han berättar om fördelarna med uppföljaren till sin omskrivna e-bokläsare Kindle, som lanserades på måndagen. Kindle 2 beskrivs som snyggare, mindre, lättare och snabbare. Tydligare display, bättre användargränssnitt och längre batteritid är ytterligare några av de förbättrade egenskaperna.

Men framför allt finns det en stor mängd innehåll, närmare bestämt 230 000 böcker, dagstidningar, magasin och bloggar som kan tankas ned och läsas med i Kindle 2. Produktens användarvänlighet är en annan egenskap Amazon.com hoppas ska locka köpare.

Amazon.com, som använder kundlojaliteten som ett av sina främsta verktyg i marknadsföringen, erbjuder befintliga Kindle-användare att gå före i kön till att köpa uppföljaren. Som ett mervärde erbjuds också exklusivt innehåll i form av en tidigare outgiven novell av skräckboksförfattaren Stephen King.

Annons
X

Någon marknadsföring utanför den egna sajten görs inte i dagsläget. Istället förlitar man sig på lojaliteten från Amazon.com:s medlemmar, och att användarna skapar snackisar och skriver recentioner om produkten som lockar nya användare.

Kindle 2 kostar 359 dollar, men enligt analytiker måste priset sänkas för att få ordentlig fart på användandet, skriver Adage.com. Kindle har tidigare beskrivits som bokbranschens Ipod, och trots att Amazon.com inte går ut med några försäljningssiffror, säger en analytiker att en halv miljon produkter såldes under 2008, vilket är 32 procent mer än vad Ipod sålde sitt första år (Kindle lanserades första gången i slutet av 2007).

Det finns många typer av e-bokläsare, det som gör Kindles affärsmodell unik är kombinationen mellan produkt och distribiution av exklusivt innehåll, säger Scott Anthony, vd för managementkonsultföretaget Innosight till Adage.com.

Annons
Annons
X
Annons
X
Annons
X