Annons

Lars Ring:Dionysisk heldag när tysk teater visar musklerna

Münchner Kammerspieles variant på slaget om Troja i ”Dionysos stadt” som spelas på Theatertreffen i Berlin.
Münchner Kammerspieles variant på slaget om Troja i ”Dionysos stadt” som spelas på Theatertreffen i Berlin. Foto: Julian Baumann / Sebastian Hoppe

Nio hinkar blod, nakna aktörer, tv-bilder på storskärm – på festivalen Theatertreffen i Berlin spelas bland annat antikens dramer under en dionysisk heldag. SvD:s Lars Ring ser tysk teater ta ut svängarna i såväl uttryck som tid och rum.

Publicerad

BERLIN Theatertreffen framstår numera, 56 år efter starten, som den absolut mest inflytelserika teaterfestivalen internationellt sett. Till Berlin kommer teaterfolk från hela världen, ty här kombineras kvalitet, konfrontation och formexperiment. Kompromisser lyser med sin frånvaro. En jury på sju personer väljer tio produktioner från hela det tyskspråkiga området, uppsättningar som spelas på olika Berlinscener under två majveckor.

Det som visas här kommer att föras ut över världen: scenografiidéer – som den att spela vid sidan av scenen och låta skeendet visas på filmduk. Grepp likt den ironiska teatern, som juryn detta år dödförklarar. Klassikerdekonstruktioner vilka blandas med filosofiska utsagor. Den tyska teatern har en hetta som resten av teatervärlden saknar, också spelmässigt. Tyska aktörer lär sig att använda sin röst, och kropp, som instrument. Här existerar en expressiv volym, en vilja att utsätta sig och underkasta sig som den psykologisk-realistiska teatern saknar.

Klytaimnestra och Aighistos dödas av Orestes i ”Dionysos stadt”, som spelas på Theatertreffen i Berlin.

Foto: Julian Baumann / Sebastian Hoppe Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons