Dina Facebook-kompisar kan vara köpta

Trodde du att dina kompisar på Facebook bara ville vara vänner? Tänk igen. Tipset i statusraden om det nya barnklädesmärket eller den billiga flygbiljetten på kan i själva verket vara reklam. I ett nytt svenskt annonssystem slåss 2 500 köpta ambassadörer – vanliga Facebookanvändare som du och jag – om din uppmärksamhet i nätverkssajtens statusfält. SvD.se har synat metoden inifrån.

Under strecket
Publicerad

Bilden är från Social communications informationsblad som beskriver hur annonserna kan se ut.

Annons

Ingen reklam tack! En valmöjlighet på din ytterdörr men inte på Facebook. Hittills har reklamen funnits kring det flöde som samlar dina kontakter på nätverkssajten, men numera finns det även mitt i. Det handlar om det nya annonssystemet Facead, en databas med mer än 2 500 svenska Facebookanvändare som på uppdrag av olika företag skriver statusuppdateringar med mål att få just dig att klicka vidare och köpa deras produkter.

SvD.se ville testa systemet inifrån för att kunna skildra hur en kampanj via Facebook fungerar. Vi hittar på en fiktiv affärsidé – barn-t-shirtar med sjuttiotalstryck. Hur når vi den begränsade målgruppen småbarnsfamiljer på bästa sätt? Via Facebook naturligtvis. Försäljaren på företaget Social Communications som jag ringer upp är övertygad om att annonssystemet kommer att ge mig snabba resultat rakt in i målgruppen. Jag blir lovad att jag inte riskerar att skicka ut budskapet om mina produkter till andra än just den målgrupp jag vill nå – de 2 500 ambassadörerna är indelade i olika grupper för att inte riskera att tipsa om fel sorts produkter.

Annons
Annons
Annons