Annons
X
Annons
X
Kultur
Krönika

Sam Sundberg: Din cynism göder Facebook

Facebook värderades till 100 miljarder dollar vid börsintroduktionen. Sam Sundberg konstaterar att vi inte längre bygger relationer med företag på förtroende – utan på egenintresse och cynism.

I torsdags satte Wall Street ett pris på ett av 2000-talets viktigaste kulturfenomen. I runda slängar 100 miljarder dollar blev domen när Facebook börsintroducerades. Samtidigt visar en färsk opinionsundersökning från mediehusen Associated Press och CNBC att förtroendet för företaget är svagt bland amerikaner.

Det sociala nätverket bygger på att vi delar med oss av vad som i forntiden ansågs vara privata angelägenheter, och 900 miljoner människor är med på noterna. Ändå säger 59 procent i undersökningen att de har ”litet eller inget förtroende” för Facebooks hantering av vår personliga information. 28 procent har ”något förtroende” medan endast 13 procent har fullt förtroende för företaget.

Svenska Förtroendebarometern visade i mars att läget inte är bättre i Sverige. Bara 21 procent säger sig ha förtroende för Facebook, en siffra som hamnar mittemellan Försäkringskassan (18 procent) och Bankerna (24 procent).

Annons
X

Misstron grundas nog delvis på en allmän skepsis mot att fläka ut sitt privatliv på nätet. Men det finns fler anledningar att inte lita på Facebook. Företagets informationshantering är svåröverskådlig, gång på gång har tjänsten förändrats på sätt som användare upplevt som integritetskränkande och användare som försökt radera foton har upptäckt att de ligger kvar i åratal efter ”raderingen”.

Facebookapologeterna brukar påpeka att den som inte gillar Facebook kan gå ur. Det är ett lika välvilligt råd som ”Gillar du inte kapitalism kan du flytta till Kuba”. Formellt är det sant. Att gå ur innebär emellertid inte bara att tacka nej till en teknisk lösning utan att säga adjö till ett socialt sammanhang. Det är inte tjänsten i sig som håller oss kvar utan innehållet: våra kompisar. Många hade kanske önskat att de fanns på Google Plus, Myspace, Orkut eller Diaspora istället, men nu finns vi på Facebook allihopa, så den som väljer exilen får snällt slå ner sina tältpinnar i den karga marken och ge sig i samspråk med infödingarna.

Facebooks värdering påverkas måttligt av företagets historia av integritetsövertramp, deras problem med att skapa en affärsmodell och deras undermåliga mobilappar. Facebook anses helt enkelt vara ”too big to fail”. Närmare en miljard användare är fångna i ett de facto-monopol på nätburna relationer.

Stäng

KULTURCHEFENS NYHETSBREV – veckans viktigaste kulturtexter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    I rapporten Förtroendebarometern 2012 skriver Sören Holmberg och Lennart Weibull: ”I ett kunskapssamhälle som det svenska är förtroende ett centralt fenomen. De institutioner, organisationer, medier eller ledare som åtnjuter högt förtroende har ett försteg.”

    Mycket tyder på att de har fel. I botten av barometern hittar vi bland andra Facebook, Coca-Cola, Vattenfall, Aftonbladet och bankerna. Mycket kan man säga om de institutionerna, men inte att det går dåligt för dem.

    Vi konsumenter är inte längre så naiva att vi bygger våra relationer med vinstdrivande företag på förtroende. Vi bygger dem på egenintresse och cynism. Och det är ömsesidigt. Därför kan Facebook trots allt vara värt 100 miljarder dollar. Så länge det är gratis. Så länge det är funktionellt. Så länge Mark Zuckerberg håller alla våra vänner som gisslan.

    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X