Annons

”Diktaturfasoner och osmart censur”

”Det är märkligt hur företaget Google lyckas tänka fel, inte bara en utan två gånger.” Bo Löfvendahl, språkansvarig på SvD, kommenterar Googles påtryckningar på Språkrådet.

Publicerad

**
Ogooglebar,
ogooglebar,**
ogooglebar! Jag skriver det om och om igen, försök hindra mig bara! Men det skulle företaget Google gärna vilja – efter påtryckningar mot Språkrådet har Google fått den statliga myndigheten att ta bort
ogooglebar från 2012 års nyordslista. Sådana listor publicerar Språkrådet i december varje år med roliga exempel över nya ord som tillkommit i det svenska ordförrådet.
Ogooglebar hade definitionen 'som inte går att hitta på webben med en sökmotor'. För att undvika en långdragen rättslig tvist har Språkrådet nu tagit bort ordet från listan på myndighetens egen webbplats, meddelar dess nytillträdda chef.

Ordet
googla är vad man kallar en generisk benämning, ett varumärkesord som har blivit så väl känt att det har kommit att få en mer vidsträckt och överförd betydelse. Det finns massor av exempel på sådana ytterst frekventa varumärkesord:
masonit,
frigolit,
vaselin,
jeep,
termos,
vespa. Vi använder dem dagligen utan att tänka på det och skriver dem med små bokstäver för att markera att det är en viss typ av produkt vi menar, inte ett visst varumärke. (Om man googlar upptäcker man för övrigt att på Wikipedias lista över varumärkesord är praktiskt taget alla länkade till en egen artikel – utom
googla. )

Annons
Annons
Annons