X
Annons
X
Recension

Marialucia Dikt med chockens logik

KOMPROMISSLÖST Elisabeth Berchtolds debutsamling är högfrekvent, både till form och innehåll. Det ett feministiskt projekt, där kvinnokroppen vägrar vara ett vackert objekt.

För åtta år sedan väckte konstnären Nathalia Edenmont starka känslor med en utställning på Wetterlings i Stockholm som på olika sätt innehöll döda djur. Någon minns kanske ett kaninhuvud, avhugget från ett levande djur och placerat på en gosedjurskropp. Den både makabra och uttrycksfulla bilden gör sig plötsligt påmind under läsningen av Elisabeth Berchtolds diktbok ”Marialucia”.

Det är ingen självklar association. Berchtolds poesi är inte chockerande eller lika kontroversiell. Men någonstans anas ett släktskap – kanske kan man säga att Berchtolds dikt undersöker chockens logik, i liknande djärva sidoställningar mellan levande och artificiellt, människa och djur, språk och kropp. Inte minst dyker harar och kaniner upp på flera ställen i boken.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X