X
Annons
X

”Digitalmoms för medier bör sänkas redan i höst”

I dag öppnade EU för sänkt moms på digitala tidningar och böcker. Nu är det viktigt att beslutet tas med och sänker momsen redan i höstens budget. Annars kan det vara för sent för att få samma positiva effekt som sänkningar fått i andra länder, skriver Jeanette Gustafsdotter, vd på medieföretagens branschorganisation TU – Medier i Sverige.

Jeanette Gustafsdotter.
Jeanette Gustafsdotter. Foto: Jonas Hellsén

Journalistik och nyhetsförmedling är en bra affärsmodell i sig. Men den behöver rättvisa förutsättningar för att fungera. Hög moms på digital journalistik har under lång tid snedvridit konkurrensen till de globala it-plattformarnas fördel. Och gjort det svårare för medieföretagen att svara mot konsumenternas önskan om digital nyhetsförmedling. Men i och med dagens beslut av EU:s finansministrar om att öppna för momssänkningar har regering och riksdag nu en reell chans att göra något åt problemet. Och det redan i höstens budget. En möjlighet att ge medierna rättvisa förutsättningar och att stärka journalistiken i hela landet.

Jeanette Gustafsdotter.

Foto: Jonas Hellsén Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X