Annons

”Digitala lärplattformar dyra och ineffektiva”

Fler än än 8 av 10 lärare måste dokumentera elevernas lärande i en digital lärplattform. Men en undersökning som Lärarförbundet gjort i samarbete med Novus visar att bara 6 av 10 lärare anser att plattformarna i låg eller mycket låg grad fungerar som ett stöd för elevernas lärande. Det skriver Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundet.

Under strecket
Publicerad
Johanna Jaara Åstrand skriver att skolans digitala plattformar för lärare riskerar att bli ett arbetsmiljöproblem som leder till stress, hög arbetsbelastning och fokus på fel saker.
Johanna Jaara Åstrand skriver att skolans digitala plattformar för lärare riskerar att bli ett arbetsmiljöproblem som leder till stress, hög arbetsbelastning och fokus på fel saker. Foto: Pressbild

Flera medier har rapporterat om skenande kostnader när kommuner köpt in digitala lärplattformar. Men det visar sig att problemen inte stannar vid en omfattande miljonrullning av skattemedel. En undersökning som Lärarförbundet har gjort i samarbete med Novus visar tydligt att de plattformar som köpts in för höga belopp är sällsynt ineffektiva.

Johanna Jaara Åstrand skriver att skolans digitala plattformar för lärare riskerar att bli ett arbetsmiljöproblem som leder till stress, hög arbetsbelastning och fokus på fel saker.

Foto: Pressbild Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons