X
Annons
X

Digital teknik kan ge smygreklam i tv

Tina heter Niklas när säsongens första Mat sänds i kväll. För SVT gäller som vanligt att plocka fram tomflaskor, byttor och skålar, allt för att undvika att bli anklagade för produktplacering. Men smygreklamen i tv kommer allt närmare tittarna när digital-tv snart blir verklighet.

Kanal 5:s Room service startades på initiativ av organisationer i färg- och målarbranschen.
Kanal 5:s Room service startades på initiativ av organisationer i färg- och målarbranschen.

När digital-tv införs i hela landet om ett par år, blir det också möjligt för tittarna att styra över programmen. Reklamens roll minskar när vi kan spela in program i våra boxar och med ett knapptryck hoppa över annonserna. Men tro inte att annonsörerna ger upp kampen om publiken. I stället bli det vanligare att annonsörerna blandar sig i det redaktionella innehållet.
Företeelsen finns redan. Kanal 5:s inredningsprogram Room service startade på initiativ av Färgdepartementet (som består av Målaremästarna, Sveriges färgfabrikanter och Svenska målareförbundet) för att öka intresset kring färgbranschen. Organisationen, som fortfarande äger varumärket Room service, finansierade produktionen med resultatet att man bland annat fick en markant ökning av ansökningarna till landets målarutbildningar.

Kanal 5:s Room service startades på initiativ av organisationer i färg- och målarbranschen.

Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X