Annons

Gamla myten spräckt – svenskar vill inte köa

Att svenskar älskar att köa är en gammal myt som tåls att stickas hål på. För den stämmer inte – i alla fall inte när det kommer till mat. Vi vill beställa och betala vår mat snabbt, smidigt och digitalt.

Detta har snappats upp av Pej, som nu hjälper restauranger att komma igång med digitala självbetjäningskiosker.

Redan för ett decennium sedan började digitala självbetjäningskiosker dyka upp på utvalda restauranger. Satsningen startade med snabbmat, men spreds snabbt och är numera en vanlig syn i hela restaurangbranschen. Vi har blivit vana vid att navigera genom digitala miljöer och förväntar oss liknande lösningar även när vi går ut för att äta. En studie visar att 40 procent av konsumenter mellan 18 och 40 år föredrar att göra sina beställningar digitalt.

– Folk är bekväma med digitala kanaler för matbeställning. Man får mer tid att begrunda sina val och slipper känna sig dömd för vad man beställer. Många upplever det också som mer hygieniskt då köer och trängsel undviks, säger Rickard Styrén, CCO och ansvarig för kiosker på Pej. 

Högre snittnota när kunden får beställa själv

Även restaurangägarna kan dra fördel av digital självbetjäning. Möjligheterna att skräddarsy köpupplevelsen för kunden är stora. Kiosken kan anpassas efter varumärke och grafiska preferenser för att stärka kundens upplevelse. Menyerna kan visas upp på olika sätt och exempelvis ge förslag på passande tillbehör till den valda rätten. Men största vinsten är den ekonomiska.

– Det går att flytta personalen från kassorna in i köket för att kunna få ut mer mat. När gäster får ta tid på sig är de dessutom benägna att lägga större beställningar. Snittnotan för digitala beställningar kan vara så mycket som 30 procent högre, säger Rickard Styrén.

Självbetjäning som ny standard

I framtiden kommer vi nog att kunna se digitala självbetjäningskiosker i ännu fler restaurangmiljöer. Digitaliseringen hjälper till att göra kundupplevelsen bättre, samtidigt som den mänskliga servicen kan fokuseras där den skapar mervärde för besökaren.

Annons
Detta är en annons från Pej, den är inte skriven av journalisterna på SvD:s redaktion.