Hela denna artikel är en annons

Digital självbeställning – den nya standarden

Det fanns en tid när långa köer i snabbmatskedjan eller servicehandeln var en vanlig syn.

Men tiderna förändras i takt med att digitaliseringen tar över och konsumenter är inte längre villiga att vänta särskilt länge på sin tur i kön för att få beställa eller handla.

– Digitala betal- och orderlösningar är här för att stanna, säger Victor Sandberg,VD och en av grundarna bakom det innovativa svenska företaget Pej.

Victor Sandberg, VD och en av grundarna bakom Pej.

Victor Sandberg, VD och en av grundarna bakom Pej.

Det svenska företaget Pej förstår det förändrade köpbeteendet och erbjuder sedan 2017 digitala betal- och orderlösningar för restaurangkedjor, hotell, nöjesparker, arenor och servicehandel. Några knapptryck i mobilen, på webben eller självbetjäningskiosken är allt som behövs för att konsumenten ska få sin vara.

– Tidigare pekade siffror på att 32 procent av svenskarna skulle ha gått över till mobila lösningar till år 2025. Men redan under 2020 var den siffran uppe i 35 procent, säger Victor Sandberg, VD och en av grundarna bakom Pej.

Erbjud dina kunder det bästa sättet att handla och stärk din affär – läs mer om Pejs unika tjänster här

Kraven på digitala kanaler ökar

Lösningarna är skalbara och kan skräddarsys mot kundens behov för att optimera deras affär förklarar Victor Sandberg.

En kund ska kunna beställa och betala utifrån hur det passar dennes  behov. Genom att digitalisera delar av den traditionella köpupplevelsen och ge mer utrymme för självservice minskas eller försvinner det vi kalla friktioner i köpupplevelsen.

– Vi på Pej ser att intresset och kraven på digitala köpkanaler ökar hos slutkonsumenter och vi hoppas kunna bidra till den positiva trenden som är här för att stanna, säger Victor Sandberg.

Victor Sandberg, VD och en av grundarna bakom Pej.

Victor Sandberg, VD och en av grundarna bakom Pej.

Vi på Pej ser att intresset och kraven på digitala köpkanaler ökar hos slutkonsumenter

Tre positiva effekter

För att visa på den positiva effekt digitala betal- och orderlösningar har för restauranger har Pej låtit sammanställa tre olika effekter som uppstår när restauranger digitaliserar sina försäljningskanaler.

1. Fler besök

Undersökningar visar att restaurangkedjor som tillåter sina gäster att beställa mat i mobilen tenderar att komma tillbaka. Kunden vill ägna sin tid åt att sitta vid bordet och umgås med vänner eller familj istället för att stå i kö och vänta. Den sociala aspekten har blivit viktigare än att få en personlig integration med restaurangpersonalen.

2. Fler köp per besök

Gästen tenderar att göra fler köp per besök om den har möjlighet att göra sin beställning digitalt. Gästen kan beställa när den vill och är inte beroende av att stå i långa köer eller invänta personal till bordet.

3. Varje köp blir större

Gästen tenderar att lägga en större beställning om den har möjlighet att göra sin beställning digitalt. Gästen kan i lugn och ro gå igenom utbudet i mobilen utan att känna sig stressad när det blivit dags att beställa i kön.

Ge dina kunder den bästa möjliga köpupplevelsen – kom i kontakt med oss

Victor Sandberg, VD och en av grundarna bakom Pej.
Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons