Digital sexualmoral

En våg av nypuritanism sveper över världen. ­Dagens sexualmoralister kommer inte från religiöst eller politiskt håll – härförarna är globala företag som Google och Facebook. Längst går Apple, som inte tolererar religionskritik eller satir. Är hajpen kring Ipad i själva verket ett hot mot yttrandefriheten?

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Sandro Botticellis målning venus födelse och en Post-it-censurerad version av Fransisco de Goyas Den nakna Maja.

Sandro Botticellis målning venus födelse och en Post-it-censurerad version av Fransisco de Goyas Den nakna Maja.

Foto: MATHIAS KARLSSON STAFFAN LÖWSTEDT (MONTAGE)
Annons

Vid årsskiftet försvann de sista resterna av statlig censur i Sverige när den hårt kritiserade Biografbyrån lades ner. Samtidigt tar en ny censur vid. Men nu är det internationella informationsföretag, inte myndigheter, som håller i saxen. Och bokförlag och tidningar, normalt sett det fria ordets främsta förkämpar, medverkar till utvecklingen.

Datorjätten Apple tillåter inget sex eller naket i sin App store, som säljer så kallade appar till Iphone och Ipad. Tidningar och kulturskapare som vill få sina digitala produkter godkända måste ta bort allt som Apple finner anstötligt, som serieskaparen Mats Jonsson som har satt post-it-lappar över de tecknade sexscenerna i app-versionen av hans seriealbum Hey Princess.

Annons
Annons
Annons