X
Annons
X
Recension

Hello world! ARS17 Digital nostalgi i okritiskt överflöd

Den digitala konsten representerar vår nutid, men de estetiska uttrycken avspeglar en tid när konstnärerna var tonåringar och internet något nytt.

Jon Rafman, ”Open Heart Warrior”, 2016. Foto: Petri Virtanen/Finlands nationalgalleri

Den första ARS-utställningen ägde rum 1961 som en del av Finlands arbete att vidmakthålla kontakten med västvärlden, i detta fall den internationella samtidskonstscenen. Sedan dess har utställningen organiserats med växlande intervaller, senast på Kiasma i Helsingfors. Årets upplaga som går under den programmeringsrelaterade titeln ”Hello World!” har valt ut en grupp konstnärer som förenas i sitt intresse för det digitala samhället. Förhållandevis nya bekantskaper blandas med välkända verk, som till exempel Ed Atkins ”Ribbons”, där en animerad mansfigur trots sin artificiella beskaffenhet envist söker medkänsla genom imiterade mänskliga känslouttryck och Hito Steyrls videospelsinspirerade ”Factory of the sun”, som bland annat visades i den tyska paviljongen under Venedigbiennalen 2015.

På museets många våningsplan ryms en överväldigande mängd verk. Någon berättar för mig att det tar drygt två dagar att se samtliga verk, ett tidsintervall som lätt kan mätas då flertalet är tidsbaserade. Det tematiska innehållet är så pass generellt att den vetgiriga betraktaren lämnas att på egen hand utforska eventuella kollektiva strömningar och särdrag, utanför de rent materiella aspekterna.

Jon Rafman, ”Open Heart Warrior”, 2016.

Foto: Petri Virtanen/Finlands nationalgalleri Bild 1 av 4

Jaakko Pallasvuos, ”How to/”, installationsvy på Kiasma.

Foto: Pirje Mykkänen/Finlands nationalgalleri Bild 2 av 4

LaBeouf, Rönkkö & Turner, ”#Alonetogether”, 2017.

Foto: Pirje Mykkänen/Finlands nationalgalleri Bild 3 av 4

Jacolby Satterwhite, ”En Plein Air: Music of Objective Romance: Track #1 Healing in My House”, 2016

Foto: Pirje Mykkänen/Finlands nationalgalleri Bild 4 av 4
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X