Digital musikförsäljning

Det många väntade – och vissa befarade – har nu skett. För första gången någonsin har försäljningen av digital musik passerat den rent fysiska, med album man kan ta på.

SvD Näringsliv
Publicerad
Nicki Minaj, en av de artister som sålt flest låtar på nätet under 2011.

Nicki Minaj, en av de artister som sålt flest låtar på nätet under 2011.

Foto: DAN STEINBERG/AP
Annons

Man kan tycka vad man vill, men det är en utveckling som det verkar omöjligt för branschen att värja sig mot. Under förra året ökade den digitala försäljningen av musik med 8,4 procent jämfört med 2010. Det innebär att den digitala, köpta musiken stod för 50,3 procent av skivbolagens försäljning enligt Nielsen Soundscan och Billboard som är branschens informationssystem när det gäller digital musikförsäljning, det skriver CNN Money i en artikel.

Mest streamade artist 2011 blev Lady Gaga, och mest streamade låt var Nicki Minajs ”Super Bass”. Vad gäller mest sålda album så hittar vi samma artist på såväl den digitala som den fysiska sidan. Brittiska Adele toppar med sitt album 21 båda försäljningslistorna, och hennes låt ”Rolling in the Deep” blev även den mest nerladdade, den togs hem 5,8 miljoner gånger.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons