Annons
X
Annons
X

Digital detox gjorde personalen mer effektiv

Den som glömmer att sätta mobilen och datorn på ljudlös på möte får ”böter” och innan ett möte kan börja ska alla telefoner läggas i en låda. Så jobbar it-konsultbolaget Crossnet som bestämde sig för att införa digital detox bland sina anställda.

[object Object]
På konsultbolaget Crossnet ville vd Lennard Björk ta reda på vad en detox skulle kunde göra med effektiviteten hos de anställda. Foto: Janerik Henriksson/TT

Teknikstress har blivit vår tids stora arbetsmiljöfråga. Som SvD Näringsliv tidigare rapporterat har man i Frankrike infört en lag som förbjuder arbetsgivare att e-posta sina anställda efter arbetstid. Nu har också intresset för digital detox tagit fart inom it-branschen. På konsultbolaget Crossnet ville vd Lennard Björk ta reda på vad en detox skulle kunde göra med effektiviteten. Frågan var hur mycket kan man få ut av en timme om man lägger undan mobilen och stänger av notiserna på datorn.

– Det är lätt att tro att man är effektiv när man pressar in så mycket som möjligt i sin tid. Men om man svarar på mejl så fort de kommer och alltid tar samtalet när någon ringer, får man ett splittrat sinne, konstaterar Lennart Björk.

Om man svarar på mejl så fort de kommer och alltid tar samtalet när någon ringer, får man ett splittrat sinne, konstaterar Lennart Björk. Foto: Berit Roald/TT

Bolaget var bland det första att gå Telenors utbildningsprogram för så kallad workfulness. Det går ut på att jobba smartare genom större avhållsamhet från tekniken. Utbildningen inleddes med ett udda experiment som har visats över en halv miljon gånger på Youtube. Medarbetarna fick i uppdrag att hålla en presentation om företaget – vilka som skulle komma till dragningen var hemligt. Det gick rykten om att uppköp var på gång. I stället var det en grupp inhyrda skådespelare som i dolda kameran-stil illustrerade hur stor inverkan mobilanvändningen har på möten.

Annons
X

De har lättare att koncentrera sig och komma in i ”flow”. Mötena har också blivit mer effektiva än tidigare, upplever de.

– De åskådliggjorde på ett kul sätt hur tokigt det är att hålla på som vi gör. Det är inte rimligt att titta på bilder eller skicka kalenderhändelser när man är på ett möte. Efteråt diskuterades hur vi påverkas av att alltid ha mobilerna tillgängliga.

Se Youtubeklippet här

I dag lägger medarbetarna mobilerna i en låda när de går in till ett möte. Varje för- och eftermiddag har de ett fokuspass, där alla jobbar ostört med uppgifter som kräver hög koncentration. Alla förberedde sig på en utmanande omställning, men de nya rutinerna satte sig snabbare än väntat.

– Vi trodde att vi skulle skratta åt våra misslyckanden men är förvånade över att det har gått så bra. Det var inte så besvärligt som vi antog. Tvärtom är det en börda som har lättat – vi har ju slutat göra saker som vi inte ska hålla på med.

En effekt de snabbt märkte av var att kontoret blev lugnare, de fick även större respekt för varandras tid. Många tycker också att de har en mer avspänd relation till mobilen i dag.

Vi har gjort en tävling av det. Den som får flest ”böter” får ordna torsdagsfrukost.

– Hemma känner jag inte längre samma sug efter att kolla om jag fått nya mejl eller meddelanden. Man får ett annat lugn när telefonen inte har makt över livet, säger Lennart Björk.

En del missar har förstås begåtts. Under fokuspassen händer det att mobiler slinker fram eller att någon medarbetare glömmer sig och börjar prata med kollegan.

– Vi har gjort en tävling av det. Den som får flest ”böter” får ordna torsdagsfrukost. En kollega i ledningsgruppen fick göra den första frukosten, veckan därpå var det jag. Belöningen till de andra är att bli bjudna på den. Så småningom ska vi också dela ut ett pris till den som lyckats bäst, säger han.

Responsen från medarbetarna har hittills varit positiv. De har lättare att koncentrera sig och komma in i ”flow”. Mötena har också blivit mer effektiva än tidigare, upplever de. Samtidigt kan upplägget av fokuspassen behöva modifieras, anser han.

– Fokustimmen på eftermiddagen är mest utmanade att få att fungera, tycker jag. Här kan vi behöva testa oss fram lite till och utvärdera resultatet: Skapar den nytta eller inte?

Lennard Björk är ändå klar med att Crossnet ska fortsätta sin digitala detox.

– Vi hade jobbat med frågan ett tag själva men lyckades inte riktigt, innan vi testade workfulness. Eftersom vi arbetar aktivt för att digitalisera den här världen, vill vi också bidra till ett hållbart förhållningssätt till de digitala verktygen.

Annons

På konsultbolaget Crossnet ville vd Lennard Björk ta reda på vad en detox skulle kunde göra med effektiviteten hos de anställda.

Foto: Janerik Henriksson/TT Bild 1 av 2

Om man svarar på mejl så fort de kommer och alltid tar samtalet när någon ringer, får man ett splittrat sinne, konstaterar Lennart Björk.

Foto: Berit Roald/TT Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X