Annons

Lydia Wålsten:Dieselförbudet ännu ett ryckigt rattande

Foto: Erik Simander/TT
Publicerad

Först gjorde amorteringskraven privatekonomin till en “dinner in the dark”. Nu är det förändrade villkor för dieselbilen som skapar oro. Socialdemokraterna har ställt sig bakom MP:s miljözoner och sagt att det är okej för kommuner att porta dieselbilar i stadskärnan från 2020. Försäljningen av dieselbilar föll 19 procent i mars. Det är inte konstigt. Investerar man en halv miljon skattade kronor i ett fordon vill man kunna köra det också.

På Expressens ledarsida välkomnar man miljözonerna och beskyller regeringen Reinfeldts miljöbilsdefinition för att många svenskar har investerat i en dieselbil (23/3). Men dieselbilen ansågs klimatsmart i hela Europa eftersom den är 20 procent mer effektiv än bensinbilen. EU:s koldioxidgräns var också satt till max 95 gram/km till 2021. Biltillverkarna satsade på ett enda kort.

Annons
Annons
Annons