X
Annons
X

Dieselfix utlovas efter hot – kan bli dyrt för bilägare

En uppdaterad mjukvara verkar vara den snabblösning som gäller för att rädda dieselbilarnas rykte.

En svensk expert tror att bilägarna får betala för lösningen genom högre bränsleförbrukning.

Miljoner dieselbilar återkallas nu för att få ändrad mjukvara. Men när utsläppen av kväveoxider minskas så ökar bränsleförbrukningen, enligt Ingemar Denbratt, professor i förbränningsteknik vid Chalmers i Göteborg. Arkivbild
Miljoner dieselbilar återkallas nu för att få ändrad mjukvara. Men när utsläppen av kväveoxider minskas så ökar bränsleförbrukningen, enligt Ingemar Denbratt, professor i förbränningsteknik vid Chalmers i Göteborg. Arkivbild

Efter hot om kraftfulla politiska åtgärder gick de stora tyska biltillverkarna på onsdagen med på att uppdatera mjukvaran i 5,3 miljoner dieselbilar, vilket enligt uppgift ska reducera utsläppen av kväveoxid med 25–30 procent. Av allt att döma blir det en liknande uppdatering som den Volkswagen (VW) fortfarande håller på med. Enligt tillverkarna ska bilarnas prestanda och bränsleförbrukning inte påverkas, vilket gör att en viktig fråga inställer sig: Varför programmerades inte motorerna på det sättet från början?

Miljoner dieselbilar återkallas nu för att få ändrad mjukvara. Men när utsläppen av kväveoxider minskas så ökar bränsleförbrukningen, enligt Ingemar Denbratt, professor i förbränningsteknik vid Chalmers i Göteborg. Arkivbild

Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X