X
Annons
X
Vad hände egentligen med den hyllade dieselbilen?
Vad hände egentligen med den hyllade dieselbilen? Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Dieselbluffen – så förstörde politikerna värdet på din bil

Långläsning

Från bränslesnål framtidsbil till livsfarlig nedsmutsare som snart inte ens tillåts i innerstan. Vad var det som hände med dieselbilen? SvD:s Jonas Fröberg berättar historien om hur EU:s politiker tillät teknik som skördar tusentals människoliv bara för att biltillverkarna skulle tjäna en extra hacka.

Den unge säljaren drog av det vita täckelset i bilhallen. Ulf Hofrén var förväntansfull. En ny Mercedes GLK för 435 000 kronor. En diesel.

– Den var fantastisk, säger han drygt två år senare vid köksbordet hemma i Strängnäs.

Vad hände egentligen med den hyllade dieselbilen?

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 1 av 14

Martin Winterkorn, Volkswagens tidigare hyllade vd föll hårt samma vecka som skandalen briserade. Ännu i dag är det oklart vad han visste i skandalen.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 2 av 14

Ulf Hofrén undrar nu: Får han besöka sin dotter på Södermalm med sin Mercedes GLK som är euro-5-klassad i Stockholm?

Foto: Lars Pehrson Bild 3 av 14

Ska dieselbilen sluta så här – i osålda lager? Första halvåret 2017 gick försäljningen ner i Europa – och för första gången på åratal gick bensinbilarna om.

Foto: Ingo Wagner/AP Bild 4 av 14

Angela Merkel skulle hålla valmöte i Heidelberg, Tyskland, hösten 2016 och möttes av detta. Likt en lindansare balanserade hon i valrörelsen mellan miljövänner och förespråkare för de många biljobben.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 5 av 14

Dåvarande klimatminister Åsa Romson (MP) argumenterade 2015 för att dieselbilar under 2017–19 ska få släppa ut 150 procent mer än gränsvärdet. EU-kommissionen hade föreslagit 60 procent. Annie Lööf (C) fick sommaren 2012 ett skarpt brev från EU:s industrikommissionär att ta ta i avgasfusket. Hon vidtog inga åtgärder.

Foto: Alexander Larsson Vierth/TT Bild 6 av 14

Industrikommissionären Antonio Tajanis skarpa brev till dåvarande näringsminister Annie Lööf. Det är prydligt stämplat ”ink. näringsministern den 3 augusti 2012”. Trots det hade centerledaren 2016 inget minne av brevet.

Foto: Emma-Sofia Olsson Bild 7 av 14

Den förre industrikommissionären Antonio Tajani kämpade sommaren 2016 för att bli EU-parlamentets talman – när SvD och der Spiegel konfronterade honom med frågor att han vetat om att det fuskades i EU:s avgastest flera år innan skandalen exploderade 2015.

Foto: Hassene Dridi / TT Bild 8 av 14

Mercedes-staden Sindelfingen i södra Tyskland. Här är bilindustrin hjärtat i ekonomin. Ett dieselförbud kommer att få ödesdigra konsekvenser för jobben.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 9 av 14

Här är den: Motorn som i reklamen kallades den ”rena dieseln” i USA - en dieselmotor från en VW Jetta visas upp på Los Angeles bilsalong.

Foto: Damian Dovarganes Bild 10 av 14

Volkswagens vd Matthias Müller ansätts med frågor. Han erkänner själv att det ännu kommer att ta åratal innan VW-skandalen är avklarad. SvD:s reporter Jonas Fröberg står till höger i framkant. Bilden är från bilsalongen i Frankfurt i september 2016.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 11 av 14

Angela Merkel i valkampanjen. Aldrig har miljö stått så tydligt mot jobb.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 12 av 14

En symbolisk bild. Förbundskansler Angela Merkel känner närheten av Matthias Wissman ( i glasögon) som basar på Tysklands billobbyorganisation VDA. Wissman var som transportminister ministerkollega med Merkel i regeringen Kohl under åren 1993–98.

Foto: Imago/IBL Bild 13 av 14

Hemma vid köksbordet i Strängnäs skrev Ulf Hofrén till slut mejl till miljödepartementet för att få råd om sin dieselbil – men inga svar gavs.

Foto: Lars Pehrson Bild 14 av 14
Annons
X
Annons
X
Annons
X