Dieselbjässe spar på dropparna

Mercedes-Benz E 280 CDI kombi väger 1 855 kilo, är mycket rymlig, tyst och bekväm. Samt billig – om man bara räknar med bränsleförbrukningen alltså. I blandad körning klarar den sig på 7,1 liter/100 km.

Under strecket
Publicerad
Annons

Men entrébiljetten till detta billighetstempel är förstås dyr. Med sjuväxlad automatlåda börjar priserna på drygt 450 000 kr. Var de slutar vet jag inte.
Den enklaste E-kombin, den som är vanlig i taxitrafik, har en mindre motor och där börjar prislistan på 395 000 kr. Men den är förstås lika rymlig.

Motorn är en diesel-V-sexa och automatlådan är sjuväxlad (vi är fortfarande några som minns GM:s tvåväxlade Powerglide från 50- och 60-talen …) och kan också skötas manuellt. Det behövs inte.
Det finns också ett särskilt sportläge som ger senare uppväxlingar och därmed marginellt snabbare accelerationer. Det behövs inte heller. Som alla moderna dieselmotorer har Mercedes E 280 rejäl kraft både i startmomenten och ute på motorvägar. Den torde fungera utomordentligt som landsvägslok på tyska Autobahn. På svenska motorvägar pendlar varvräknaren mellan 1 500 och 2 000 varv/minut, vilket ju är närmare tomgångsvarv än toppvarv!

Annons
Annons
Annons