Annons
X
Annons
X
Motor
Krönika

Jonas Fröberg: Dieselbilsmardrömmen snart sann – förbud väntar

Premium

Dieselbilar förbjuds i allt fler städer eftersom man inte klarar kraven på skadlig kväveoxid. Frågan är vad som händer med värdet på dieselbilar, som ökat stort i antal, de senaste åren.

Antalet dieselbilar i Sverige ökar, och med det kväveoxidutsläppen. Till skillnad från en allmänt sjunkande trend har utsläppen från dieselbilar ökat med 7 procent mellan 2011 och 2015.
Antalet dieselbilar i Sverige ökar, och med det kväveoxidutsläppen. Till skillnad från en allmänt sjunkande trend har utsläppen från dieselbilar ökat med 7 procent mellan 2011 och 2015. Foto: Fredrik Sandberg/TT

På garageuppfarten stod den nya dieselbilen, som kostat min vän 348 000 kronor. Lacken blänkte i vårsolen och han tittade på mig med uppfordrande blick: ”Visst är det ett bra köp? En dieselbil kan väl inte börja rasa i värde nu – eller hur är det?”

Antalet dieselbilar i Sverige ökar, och med det kväveoxidutsläppen. Till skillnad från en allmänt sjunkande trend har utsläppen från dieselbilar ökat med 7 procent mellan 2011 och 2015.

Foto: Fredrik Sandberg/TT Bild 1 av 2

Matthias Müller, vd för Volkswagen AG. Volkswagen monterade in en fuskmjukvara i 11 miljoner dieselbilar så att de kunde släppa ut 40 gånger mer kväveoxid än i testlabben.

Foto: Philipp von Ditfurth/AP Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X