X
Annons
X
Recension

Ocean Dickpics och äldres lustar i angelägen – men lång – pjäs

Premium

Paula Stenström Öhman är fenomenal på att skildra relationer. Hon utgår ofta från dokumentärt material. I "Ocean" sätts ordet intimitet under lupp. Skådespelarna är underbara men pjäsen är för lång.

 Maia Hansson Bergqvist, Oskar Thunberg, David Fukamachi Regnfors, Ana Gil De Melo Nascimento och Lars Bringås i ”Ocean”.
Maia Hansson Bergqvist, Oskar Thunberg, David Fukamachi Regnfors, Ana Gil De Melo Nascimento och Lars Bringås i ”Ocean”. Foto: Markus Gårder

Dramatikern och regissören Paula Stenström Öhman har utvecklat en alldeles egen teaterestetik. Kanske skulle den kunna kallas förhöjd socialrealism. Lägg till ett visst element av thriller. Så har hon också läst ämnen som socialantropologi och kriminologi.

Med den nyskrivna pjäsen "Ocean" knyter hon an till såväl "People respect me now" (Turteatern, 2015) som "Jag tror på dig, Anita" (Kulturhuset Stadsteatern, 2016). I programmet nämns den också som en fristående fortsättning. Återkommer gör rollkaraktärer som lärare, elever och socialarbetare, liksom relationen mellan offer och förövare. Därtill ett spel som genom att rikta sig ut mot publiken gör oss till vittnen i ett förhör, med ett språk som ofta är vardagligt.

Maia Hansson Bergqvist, Oskar Thunberg, David Fukamachi Regnfors, Ana Gil De Melo Nascimento och Lars Bringås i ”Ocean”.

Foto: Markus Gårder Bild 1 av 2

Oskar Thunberg, Ana Gil De Melo Nascimento, Maia Hansson Bergqvist, David Fukamachi Regnfors och Lars Bringås i ”Ocean” på Unga Klara.

Foto: Markus Gårder Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X