Annons

Utan nådDiane Kruger gör vad hon kan med magra materialet

Diane Kruger.
Diane Kruger. Foto: Studio S

Katjas familj utplånas av nynazister. Men i den mån filmens regissör menar att det finns en ideologi bakom dådet förblir den obegriplig.

Under strecket
Publicerad

Diane Kruger och Numan Acar.

Foto: Studio S Bild 1 av 4

Denis Moschitto och Diane Kruger.

Foto: Studio S Bild 2 av 4

Rafael Santana, Numan Acar och Diane Kruger.

Foto: Studio S Bild 3 av 4
Foto: Studio S Bild 4 av 4

Ja, vad gör man om hela ens familj blir utplånad i ett nynazistiskt terrordåd? Förlåter man de skyldiga, ty de veta icke vad de göra? Eller ser man till att själv skipa den rättvisa som ett rättssystem fjättrat av paragrafer och uppmjukat av abstrakta principer inte förmår leverera? Jag fruktar att den svenska titeln – i original heter filmen ”Aus dem Nichts”, det vill säga: ”Från ingenstans” – på Fatih Akins mörka meditation över brott och straff är något av en spoiler. Men hur som helst så är det mest överraskande med filmen hur nogsamt den skyr allt vad överraskningar heter och hur mekaniskt den följer den utlagda rälsen.

Katja (Diane Kruger) och Nuri (Numan Acar) gifter sig inledningsvis i fängelset. De är alltså inte några änglar: han har langat droger och hon har konsumerat dem, det var så de träffades. Men när de får barn, styr de upp sina liv och bildar en multikulturell mönsterfamilj – han är kurd och hon är så ariskt tysk man kan begära. Han bedriver småskaligt företagande i en av Hamburgs invandrartätare stadsdelar, och när hon ska bada turkiskt en eftermiddag, lämnar hon deras söta son på makens kontor. När hon återvänder framåt kvällen är lokalen helt utblåst efter en våldsam explosion. De döda kan bara identifieras med hjälp av dna-analys.

Annons
Annons
Annons