Diamantdrottningens krux: Brist på äkta ädelstenar

Fallande aktiekurs, en brittisk hertiginna och gruvor där allt färre diamanter bryts fram. I en längre intervju med SvD berättar Eira Thomas om hur Lucara Diamond ska möta ungas krav på hållbarhet, hur blockkedjan kan minska risken för blodsdiamanter och hur hon ser på åtalet mot det andra Lundinbolagets toppar.

Under strecket
Publicerad
”Diamantindustrin har en oerhört intressant historia att berätta. Den har varit viktig för den ekonomiska utvecklingen i länder som inte kunnat dra nytta av industrialismen, som till exempel Botswana”, säger Eira Thomas.

”Diamantindustrin har en oerhört intressant historia att berätta. Den har varit viktig för den ekonomiska utvecklingen i länder som inte kunnat dra nytta av industrialismen, som till exempel Botswana”, säger Eira Thomas.

Foto: Tomas Oneborg
Eira Thomas med Lucaras två praktfynd. Till vänster syns The Constellation, som såldes för rekordhöga 63,1 miljoner dollar och har en vikt på 813 carat. Till höger Lesedi La Rona, världens näst största diamant på hela 1 109 carat, med ett pris på 53 miljoner dollar – nära en halv miljard kronor.

Eira Thomas med Lucaras två praktfynd. Till vänster syns The Constellation, som såldes för rekordhöga 63,1 miljoner dollar och har en vikt på 813 carat. Till höger Lesedi La Rona, världens näst största diamant på hela 1 109 carat, med ett pris på 53 miljoner dollar – nära en halv miljard kronor.

Foto: Tomas Oneborg
Grafik: Alexander Rauscher

Grafik: Alexander Rauscher

”Sättet diamanter har sålts det senaste seklet är antikt, utdaterat och ineffektivt. Det måste förändras”, säger Eira Thomas.

”Sättet diamanter har sålts det senaste seklet är antikt, utdaterat och ineffektivt. Det måste förändras”, säger Eira Thomas.

Foto: Tomas Oneborg
”Lundinfamiljen är storägare i Lucara, ja, men jag är inte involverad i några av familjens övriga bolag”, säger Eira Thomas.

”Lundinfamiljen är storägare i Lucara, ja, men jag är inte involverad i några av familjens övriga bolag”, säger Eira Thomas.

Foto: Tomas Oneborg
Annons

De är unga, har växt upp i dyningarna av finanskrisen och började tjäna pengar i takt med att världsekonomin återhämtade sig och blomstrade. Millennials ska säkra diamantbranschens överlevnad, de är köpstarka men också kräsna och ställer krav på etik och moral.

Detta, i kombination med att utvinningen av äkta diamanter blivit allt svårare, har öppnat dörren för ny konkurrens – i form av syntetiska diamanter. Nyligen sällade sig till exempel hertiginnan av Sussex, Meghan Markle, till skaran som konsumerar glimrande dyrbarheter framställda i laboratorium.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons