Özge Öner:Detaljhandeln är död. Länge leve detaljhandel!

Özge Öner
H&M har gjort omfattande förändringar i butikerna med bland annat nya tekniska mobila system, nytt utseende, lokal anpassning och egen kafékedja. I testbutiken i Fältöversten har man ett samarbete med Fotografiska.
H&M har gjort omfattande förändringar i butikerna med bland annat nya tekniska mobila system, nytt utseende, lokal anpassning och egen kafékedja. I testbutiken i Fältöversten har man ett samarbete med Fotografiska. Foto: Tomas Oneborg

Även om våra städer förändrats om och om igen, har en verksamhet förblivit densamma: butikerna. Men pandemin har visat oss att hybridverksamheten kommer att bli oundviklig, även för detaljhandeln.

Under strecket
Publicerad
Annons

Detaljhandel har alltid varit kärnan i stadsmiljön. Faktum är att städernas historia också är detaljhandelns historia. Vi kan se spår av organiserad detaljhandel i städer redan 800 f Kr – grekiska Agora och marknadsplatser likt den i Birka. Men allt sedan den industriella revolutionen har stadens betydelse förändrats dramatiskt. Vi har upplevt en lika snabb som remarkabel koncentration till de större städerna: kluster av människor och ekonomisk verksamhet. Även om våra städer förändrats om och om igen, har en verksamhet förblivit densamma: butikerna.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons