Detaljernas man

Med filmer som Rushmore och The Royal Tenenbaums har Wes Anderson skaffat sig en ledande position bland Hollywoods unga, samrta komediregissörer. I dag har hans fjärde film Life aquatic premiär.

Under strecket
Publicerad
Annons

Wes Anderson gillar att klä sig i kostymer som är lite för små.
När vi träffas, på ett hotell i Tribeca på nedre Manhattan, har han på sig en väldigt stramt sittande olivgrön manchesterkostym och ljusblå skjorta. Det långa, rödlätta håret är delat i mittbena. Han ser onekligen ut lite som om han stigit av tåget i fel decennium. Precis som hans filmer, med andra ord.
Hans detaljmedvetna, retrosnygga bildspråk i filmer som The Royal Tenenbaums och Rushmore har etablerat honom som en av de mest originella filmregissörerna i USA i dag. Det är filmer som inte bara berättar en historia, utan också bygger upp en alldeles unik visuell värld.

I hans nya film, Life aquatic, som har svensk premiär den här helgen, gör han en stillsam hommage till sjöfararen Jacques Coustaeus stilbildande 1950-talsdokumentärer om livet under havsytan. Från den allra första bildrutan är det tydligt att det handlar om en Wes Anderson-film. Han avslöjar sig omedelbart i det minutiösa arbetet med grafiska detaljer och
färgskalor som verkar hämtade från svunna tider. Wes Andersons trogna anhängare börjar antagligen jubla redan då de ser typsnittet i förtexterna.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons