Annons

ToscaDetaljerna hjälper oss att möta levande människor

Lianna Haroutounian som Tosca, Dimitris Paksoglou som Cavaradossi  och Vladislav Sulimsky som Scarpia (sittande, t h) i ”Tosca”.  I bakgrunden Andreas Paulsson, Tobias Nilsson och Eric Roos.
Lianna Haroutounian som Tosca, Dimitris Paksoglou som Cavaradossi och Vladislav Sulimsky som Scarpia (sittande, t h) i ”Tosca”. I bakgrunden Andreas Paulsson, Tobias Nilsson och Eric Roos. Foto: Jonas Persson

Kärlek och tortyr mot en bakgrund av storpolitik – det finns i Puccinis högdramatiska ”Tosca”. Den kontrasten belyser Sofia Jupither i sin nya uppsättning för Malmöoperan, som har blivit en riktig sångarfest.

Under strecket
Publicerad

Bengt Krantz och Malmö Operas barnkör.

Foto: Jonas PerssonBild 1 av 2

Vladislav Sulimsky som polischefen Scarpia, en skurk med mänskliga sidor.

Foto: Jonas PerssonBild 2 av 2

När Tosca kastar sig ut från Castel Sant’Angelo kan publiken äntligen andas ut, efter närmare tre timmars intensiv spänning. Triangeldramat om den svartsjuka operadivan Tosca, hennes revolutionäre älskare Cavaradossi och den brutale polischefen Scarpia har alla ingredienser som får operahjärtan att dunka. 

I dag tänker vi kanske främst på Tosca som en skapelse av Giacomo Puccini, men hennes verklige fader är författaren Victorien Sardou, expert på att sadistiskt skruva till en berättelse så den nästan blir outhärdlig. På 1880-talet skrev han pjäsen ”La Tosca” för den stora aktrisen Sarah Bernhardt, helt och håller utformad för den stora tragediennen. Pjäsen blev en exempellös framgång, och Puccini såg snabbt möjligheten att ytterligare förstärka berättelsen genom att förvandla den till opera. Att både Tosca och Sarah Bernhardt har blivit namnet på läckra bakverk säger väl en del om deras popularitet.

Annons
Annons
Annons