Annons
X
Annons
X

”Detaljerna är lite av min specialitet”

När Patrik Ringborg får Operapriset är det första gången det går till en dirigent. Hans säkra behärskning av orkesterns jätteinstrument är ett resultat av både gedigen utbildning och mångårig erfarenhet.

atrik Ringborg, dirigent. Som får Svenska dagbladets operapris 2014.
atrik Ringborg, dirigent. Som får Svenska dagbladets operapris 2014. Foto: DAN HANSSON

SVD:S OPERAPRIS 2014 | INTERVJU MED VINNAREN

När bestämmer sig en dirigent för att bli dirigent? Patrik Ringborg minns det precis. Det var på Operan i Stockholm, Patrik var knappt tio år gammal och mamma tog med honom på ”Carmen”. Kari Tikka dirigerade.

– Efter fyra takter bestämde jag mig för att bli dirigent.

Det berättar han sakligt nästan 40 år senare, i solistfoajén på Operan, där vi senare på kvällen ska dela ut priset till honom för hans säkra behärskning av orkesterns jätteinstrument. I det här huset har han tillbringat en stor del av sitt liv. Det började i Adolf Fredriks gosskör på 70-talet, där han snart sjöng själv i ”Carmen”.

Annons
X

– Jag har faktiskt sjungit med Birgit Nilsson, när hon gjorde sin sista nya roll i ”Die Frau ohne Schatten”, och jag fick också arbeta med György Ligeti i ”Den stora makabern”.

Efter gosskören blev det snart Musikhögskolan och dirigentutbildningen där. Patrik Ringborg gick systematiskt till väga.

– Jag är en av de sista svenska dirigenter som gått repetitörsvägen till jobbet och det är jag glad för. Det ger en enorm förståelse för sångarna och det sceniska. När jag gick på Musikhögskolan satt jag i orkesterdiket kanske 200 gånger, bara för att veta hur det var där under taket. Några av musikerna i Hovkapellet som jag arbetade med i ”Parsifal” var med redan då.

Senare under 80-talet blev Patrik Ringborg repetitör på Operan och assistent åt chefdirigenten Siegfried Köhler. Men ”Parsifal” är hans första egna operaproduktion i Stockholm – innan dess hade han bara dirigerat några balettkvällar och konserter samt ett gästspel med ”Elektra” vid operafestivalen i Nyslott. Han var mån om att göra just ”Parsifal”:

– Jag fick även andra erbjudanden men ville gärna att det skulle vara rätt stycke när jag kom tillbaka, efter ett halvt yrkesliv.

Ja, största delen av Patrik Ringborgs karriär har varit utanför Sverige, även om gästspelen i hemlandet alltid varit mycket uppskattade. Han har till stor del arbetat i Tyskland, under en tid av stor förändring.

– Vid mitt första arbete vid Semperoperan i Dresden hade jag ett kontrakt underskrivet av fru Honecker, som då var kulturminister – det var före murens fall.

**Sedan 2007 är **Patrik Ringborg GMD vid statsteatern i Kassel, vilket uttyds Generalmusikdirektor. I Tyskland är det en titel med stark klang, som inte riktigt har någon motsvarighet på svenska; en GMD både leder orkestern och svarar för den konstnärliga verksamheten.

Kassel har mindre än 200 000 invånare men en rik musikalisk historia. Orkestern är en av världens äldsta och bland Patrik Ringborgs föregångare som dirigent där finns Gustav Mahler.

– Förut låg Mahlers personakt på mitt bord. Den är på museum nu.

**Trots att Kassel **har färre invånare än Uppsala är operapremiärerna fler än vid Kungliga Operan i Stockholm. Ringborg har ett anslag på 200 miljoner euro om året som ska räcka till opera, konsert och balett – befriande fritt från byråkrati.

– Det finns ingen repertoarkommitté eller planeringskommitté, allt är mitt ansvar. Men kunde kalla det maktkoncentration, men man kan också kalla det förtroende. Är de inte nöjda får jag sparken.

**Konstens värde **och självständighet diskuteras både i Tyskland och i Sverige. Ringborg poängterar hur viktigt det är att musik inte blir en beställningsvara, eller att konserthuset bara räknas som en fasad till en kongresshall som ska dra in pengar. I Kassel har man under hans tid spelat moderna verk som Henzes ”Orpheus” och Reimanns ”Lear” och hela den sedvanliga repertoaren inklusive stora verk av Wagner och Strauss. Ringborg har snart dirigerat 80 operor.

– Kvantitet betyder inte alltid kvalitet, men för kvalitet behövs erfarenhet, säger han.

Man måste eftersträva att den precision som finns i orkestern når publiken, påpekar Ringborg, och till det hör noggrannheten i detaljerna.

– Det är lite av min specialitet. Detaljerna som blir en helhet, säger han.

**En viktig detalj **i ”Parsifal” var användandet av träflöjter och träsordiner, som på Wagners tid – det gav en helt annan klang som hördes från första takten.

– I scenanvisningarna till ”Rhenguldet” säger Wagner att orkestern alltid måste underordna sig sångarna, även om den har de vackraste tonerna.

Förhållandet mellan dirigent och regissör är viktigt inom operavärlden. Ringborg betraktar sig som en ”sceniskt intresserad dirigent” och kan gott tänka sig att regissera själv – men då ska det vara talteater.

– Konflikter uppstår inte på grund av två stora egon, utan om jag märker att regissören inte förstår musiken eller inte är tillräckligt förberedd. Jag tror på regissören Walter Felsenstein – det vi spelar måste spelas av en anledning. Någon måste tänka något, det är därför musiken behövs.

Lista med tidigare Operapristagare.

Dirigent Patrik Ringborg berättar vid 1:30 i videon om vad grejen är med Wagners Parsifal.

Bo Löfvendahl

Annons
Annons
X

atrik Ringborg, dirigent. Som får Svenska dagbladets operapris 2014.

Foto: DAN HANSSON Bild 1 av 2

Patrik Ringborg, dirigent. Som får Svenska dagbladets operapris 2014.

Foto: DAN HANSSON Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X