Annons
X
Annons
X

Det våras för inåtblickandet

STILBLANDNING En fest för ögat, ett smörgåsbord med rejäla portioner konst i alla genrer. Det är vad Vårsalongen vill bjuda på. Imorgon öppnar årets upplaga på Liljevalchs på Djurgården.

(uppdaterad)
Lena Sjöberg, ”Kungligheter och undersåtar”, tusch på papperspåsar.
Lena Sjöberg, ”Kungligheter och undersåtar”, tusch på papperspåsar. Foto: FOTO: LARS PEHRSON

Knappt har sena minusgrader levererat snö och is så är det redan dags för det sedan år 1921 klassiskt stockholmska förebudet om våren, den kommunala konsthallens jurybedömda Vårsalong.

–Det är ett härligt smörgåsbord, säger konsthallschefen Mårten Castenfors, som gör sin sjätte Vårsalong.

Något ”härligt” kan behövas på ett Djurgården i vinterdvala. Parkeringarna ligger öde, tivolit är stängt, i hotellet med Abbamuseet i källaren är fönstren släckta, en ensam spårvagn rasslar förbi. Inne på konsthallen följer en klunga tysta säkerhetspoliser konstnären Lars Vilks som förhandskikar på utställningen.

Annons
X

En tekniker försöker få fart på en interaktiv installation inför visit av kulturborgaråd Madeleine Sjöstedt som också vill få en tidig titt. Han blåser på en smartphone där en bild av en snurra börjar… snurra om man blåser tillräckligt kraftigt. Inte bara det, den andra hälften av verket ”Avsändare okänd” av Mikael Sonnenberg och Martin Ekelund befinner sig tio meter bort och består av en riktig snurra, en sådan som fordom ballongförsäljarna utanför Skansen hade i sitt sortiment. Blåsningen på mobilen triggar en vindpust ur en tubliknande struktur och – voilà – snurran rör på sig.

Men det är också så high-tech det blir i årets Vårsalong.

En av de vanligaste frågorna som Mårten Castenfors får är om han kan skönja någon tendens, ett tecken i tiden bland de hundratals verk som är med. Och det kan man ju inte, det ligger i Vårsalongens tillåtande natur.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    –Allting bara pågår samtidigt, säger Mårten Castenfors.

    Och så är det verkligen. Att jag fastnar framför verk på papper, grafik och teckningar är inte en tillfällighet – de är ovanligt många på årets Vårsalong. Alexander Korolkovs ”What is love” återger inte enbart den välkända Brezjnevkyssen mellan generalsekreteraren och DDR:s Erich Honecker, utan är till bristningsgränsen fylld med sovjetisk memorabilia jämte otaliga femårsplaners industriprodukter.

    Randi Leirnes gör en resa till mörkrets hjärta, närmare bestämt till Norrlands inland i ”Road trip Slagnäs–Dorotea”, tre blad med motiv som övertygande inkluderar såväl ödslighet som timmerbil.

    Ingen Vårsalong utan några pärlplattemoasiker, till och med en skulptur i det populära dagismaterialet. Vi möter även en tung spindel i trä hängande i taket, virkade trafikskyltar, en dalahäst av Kalles kaviartuber och skateboards med rokokoutsmyckning innan vi betraktar stora omsorgsfullt utförda målningar av världshavens långtradare, containerfartygen, som stävar bort mot fjärran.

    Jag kan inte heller låta bli att fördjupa mig i ett broderi som ytterst detaljrikt och arbetsintensivt fyllts av gestalter i 40- och 50-talslook och har försetts med textsnuttar, refrängcitat ur klassiska svenska schlagers, kupletter och visor från förr.

    Stilblandningen är total och ska så vara, enligt Mårten Castenfors.

    –Det känns som att folk tycker det är roligt att söka och man ska inte underskatta att det är omkring 65000 som tycker att det är kul att komma hit. För många av dem kan det vara det enda mötet med konsten och då är det viktigt att det är bra.

    Publiktrycket kan delvis förklaras med en analogi till körkonserter där ju nära och kära, vänner och bekanta utgör en väsentlig del av besökarna.

    Den årliga utmaningen för ständige juryordföranden Castenfors när de andra jurymedlemmarna – i år tre konstpedagoger – gjort sitt, är att skapa en rytm, ett flöde i det överrika materialet. Det har han gjort även i år. Och lojal mot utställningen och sin jury säger han så klart att Vårsalongen 2014 är den bästa hittills.

    Men jämfört med fjolårets upplaga, som fick ett ankare i en stor stadsmodell – ett naivt realistiskt porträtt i wellpappkartong av rivningen av det gamla Hagalund vintern 1971 – saknas i år ett centralt verk, en tyngdpunkt. Även om ”Queen of succession” av Fredrik Färg och Emma Marga Blanche, en stor gul textilskulptur lik en förvuxen gosedjursdinosaurie, gör sitt bästa för att fylla platsen i den ena av de två centrala salarna.

    Många av de 152 deltagande konstnärerna, de flesta konstnärligt utbildade, är debutanter i Vårsalongssammanhang. Men visst syns här även ett och annat gammalt proffs. Christer Themptander biter ifrån med ”Kannibalkapitalist”, ett grafiskt verk på vepa. Och KG Nilsson har målat utsikten, Stadshuset, från Evert Taubes gamla våning vid Slussen i sina sedvanliga primärfärger.

    Man möter också avtryck av den gångna konstsäsongen, några sentida Hilma af Klint-aktiga verk här, lite à la Carl Hammoud där.

    –Folk jobbar väldigt mycket med sitt inre via konst, och all respekt för det, kommenterar Mårten Castenfors och tillägger:

    –Men det är ju kul om folk tittar ut i den stora världen också. Jag kan sakna ett politiskt engagemang.

    Ett verk i vilket han kunde känna sådant är en stor, färgstark och dynamisk akrylmålning på plywood där man kan urskilja peacemärke, kretsloppssymbol, världskarta, smileys och en knuten näve. Utförd av ”Förorten i centrum, kollektiv muralkonst för social förändring” är den en visuell smocka som belönats med en central placering och bland det första man ser när man kommer in i utställningen. Känn på den.

    Annons
    Annons
    X

    Lena Sjöberg, ”Kungligheter och undersåtar”, tusch på papperspåsar.

    Foto: FOTO: LARS PEHRSON Bild 1 av 12

    ”Ung identitet”, akrylmålning av Kollektiv muralkonst för social förändring.

    Foto: LARS PEHRSON Bild 2 av 12

    Alexander Korolkov ”What Is Love”

    Foto: LARS PEHRSON Bild 3 av 12

    Madeleine Sjöstedt blåser på Mikael Sonnenbergs och Martin Ekelunds ”Avsändare okänd”.

    Foto: LARS PEHRSON Bild 4 av 12

    Tyngst och störst på Vårsalongen är möjligen Fredrik Färgs och Emma Marga Blanches verk ”Queen of succession”, en bamsig textilskulptur.

    Foto: LARS PEHRSON Bild 5 av 12

    Lena Sjöbergs, ”Kungligheter och undersåtar”, tusch på papperspåsar.

    Foto: LARS PEHRSON Bild 6 av 12

    ”There´s got to be some order around here”, virkning av Helena Rantamäki Bröms.

    Foto: LARS PEHRSON Bild 7 av 12
    Foto: LARS PEHRSON Bild 8 av 12
    Foto: LARS PEHRSON Bild 9 av 12

    Jonas Brodin, Gipsornament och bladmetall på skateboardbräda.

    Foto: LARS PEHRSON Bild 10 av 12
    Foto: LARS PEHRSON Bild 11 av 12
    Foto: LARS PEHRSON Bild 12 av 12
    Annons
    X
    Annons
    X