Svenska modeundret finns inte längre

Modebranschen befinner sig i en brytningstid. Kunderna bryr sig mindre om varumärken och e-handeln stjälper gamla affärsmodeller.

– Konkurrensen har hårdnat och digitaliseringen har lett till att modeaktörerna tvingats vänja sig vid lägre marginaler än tidigare, säger Maria Sandow på Svensk Handel Stil.

Under strecket
Publicerad
Whyred fashion week i Stockholm.

Whyred fashion week i Stockholm.

Foto: Josefine Laul
Journalisten Kajsa Åström.

Journalisten Kajsa Åström.

Foto: Tomas Oneborg
Maria Sandoe, Svensk handel.

Maria Sandoe, Svensk handel.

Foto: Björn Mattisson
Malina fashion week.

Malina fashion week.

Foto: Olof Grind
Annons

Samtidigt som Stockholms modevecka drar igång så går det knappt en dag utan svarta rubriker i branschpress om krisande klädkedjor. Butiksdöden, nya kundbeteenden och den pågående digitaliseringsprocessen är på allas läppar. Visserligen är det ämnen som engagerar hela handeln, men i modebranschen tycks de vara särskilt brännande.

Häromveckan meddelades att klädmärket Boomerang gått i konkurs, och bolagets vd pekade på just förändrade kundbeteenden. Varumärket ser visserligen ut att leva vidare genom att en ny köpare tar över konkursboet, men händelsen aktualiserar ändå frågan om framtiden för svenskt mode.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons