Annons

Svenska modeundret finns inte längre

Modebranschen befinner sig i en brytningstid. Kunderna bryr sig mindre om varumärken och e-handeln stjälper gamla affärsmodeller.

– Konkurrensen har hårdnat och digitaliseringen har lett till att modeaktörerna tvingats vänja sig vid lägre marginaler än tidigare, säger Maria Sandow på Svensk Handel Stil.

Publicerad
Whyred fashion week i Stockholm.
Whyred fashion week i Stockholm. Foto: Josefine Laul

Samtidigt som Stockholms modevecka drar igång så går det knappt en dag utan svarta rubriker i branschpress om krisande klädkedjor. Butiksdöden, nya kundbeteenden och den pågående digitaliseringsprocessen är på allas läppar. Visserligen är det ämnen som engagerar hela handeln, men i modebranschen tycks de vara särskilt brännande.

Whyred fashion week i Stockholm.

Foto: Josefine Laul Bild 1 av 4

Journalisten Kajsa Åström.

Foto: Tomas Oneborg Bild 2 av 4

Maria Sandoe, Svensk handel.

Foto: Björn Mattisson Bild 3 av 4

Malina fashion week.

Foto: Olof Grind Bild 4 av 4
Annons
Annons
Annons
Annons