X
Annons
X

Svenska modeundret finns inte längre

Modebranschen befinner sig i en brytningstid. Kunderna bryr sig mindre om varumärken och e-handeln stjälper gamla affärsmodeller.

– Konkurrensen har hårdnat och digitaliseringen har lett till att modeaktörerna tvingats vänja sig vid lägre marginaler än tidigare, säger Maria Sandow på Svensk Handel Stil.

Läs mer om Det stora handelsskiftet
Whyred fashion week i Stockholm.
Whyred fashion week i Stockholm. Foto: Josefine Laul

Samtidigt som Stockholms modevecka drar igång så går det knappt en dag utan svarta rubriker i branschpress om krisande klädkedjor. Butiksdöden, nya kundbeteenden och den pågående digitaliseringsprocessen är på allas läppar. Visserligen är det ämnen som engagerar hela handeln, men i modebranschen tycks de vara särskilt brännande.

Whyred fashion week i Stockholm.

Foto: Josefine Laul Bild 1 av 4

Journalisten Kajsa Åström.

Foto: Tomas Oneborg Bild 2 av 4

Maria Sandoe, Svensk handel.

Foto: Björn Mattisson Bild 3 av 4

Malina fashion week.

Foto: Olof Grind Bild 4 av 4
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X