Det stora vemodet rullar in

Volvo 240 fyller 40 år i år. Det gör SvD:s Lars Berge också. När han försöker köpa en bil finner han en historia om svenskarnas fixering vid melankoli och död.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Volvo 240 fick sina kantiga former av designern Jan Wilsgard. Modellen betraktas idag av många som urtypen för en Volvo: Säker, men inte särskilt sexig.

Volvo 240 fick sina kantiga former av designern Jan Wilsgard. Modellen betraktas idag av många som urtypen för en Volvo: Säker, men inte särskilt sexig.

Foto: VOLVO PRESSBILDER
Annons

Min fru undrar vad det är för fel på mig. Hur kommer det sig att jag och resten av min generation av vita medelklassmän aldrig tycks få nog av att vältra oss i barndomsnostalgi?Jag förstår inte vad du menar, älskling. Allt jag har gjort är att försöka köpa den bil som mina föräldrar ägde på 1980-talet. Inte samma typ av bil, utan exakt den bilen.

Jag ska fylla 40 och känner att jag behöver en Volvo. Med Volvo menar jag inte det kinesiska bilmärke som marknadsför sina bilar med bilder av nordisk vildmark och Sveriges största profiler inom idrott och populärkultur. Att låta kändisar sälja sina bilar har aldrig varit Volvos grej. Inte det riktiga Volvo. De enda stjärnorna i en reklam för en riktig Volvo är krocktestdockorna.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons