Perfect Guide

Det stora lur-lurendrejeriet

Att köpa hörlurar borde vara det enklaste i världen. Det finns ju så många. Ja, kanske så många att det blir desto svårare för dem med beslutsångest, förstås.

Annons
X

Själv kan jag inte skylla på det, när det gäller prylkonsumtion (min fru menar att lite beslutsångest inte skulle skada i mitt fall), men just hörlurar ger mig en annan form av ångest.

Jag är ju hörlursfostrad på 1900-talet – när billiga hörlurar lät billigt, men i alla fall var billiga, och dyra hörlurar hette saker med många stavelser på tyska och var analoga precisionshantverk som lät fantastiskt.

I dag är det ofta billigt ljud även i de svindyra lurarna. Delvis beror det på att dagens popmusikproduktioner är så hårdkomprimerade, maxade över hela frekvensregistret för att låta okej i Iphone och stå sig i det "loudness war" som råder i radion och på Spotify, där ingen vill riskera att låta tystare och mesigare än någon annan. Vilket går ut över nyanserna. Och en musikproduktion som låter platt och burkig i sig gör det givetvis även i tretusenkronorslurar.

Trenden började när merchandise blev en stabilare intäktskälla än musiken i popbranschen.

Men problemet är större än så, och för att illustrera det kan vi gå 100 år tillbaka i tiden, då en skicklig sadelmakare från Florens fulländade sitt läderkonsthantverk i några av de mest briljant formgivna och sydda väskor världen skådat. Hans namn var Guccio Gucci.

I dag är hans varumärke något som ett fransk-nederländskt licensbolag syr, jämte bisarra prislappar, på lågbudgetprodukter. Många finare märken har rationaliserat bort hantverkskunnandet från sina produkter – dels för att stilla aktieägarnas avkastningshunger, men också för att konsumenterna inte bryr sig. Man betalar hellre för tomma statussignaler än för kvalitet.

Och statussignalerna överröstar numera ljudsignalerna i våra hörlurar.

Ta Marshall-lurarna, till exempel. Som till och med rider på en retrovåg som även fångar in 1900-talister som undertecknad. Även jag har köpt Marshall, och tyckt de varit läckra med den där analoga känslan och typiska 1970-talsfinishen. Men de låter inte avgjort bättre än min dotters Urbanears, med en mer minimalistisk street-design, som hon köpte efter att hennes Coloud gick sönder.

Fast hennes mesta favoritlurar är ett par från Molami, som jag fick som varuprov för några år sedan, när medier med kvinnliga målgrupper haussade "världens första mode-hörlurar". De glappar tyvärr numera, men dottern älskar fortfarande det mjuka skinnet och hur designen inspirerats av exklusiva handväskor.

Inte många av oss – ej heller jag, när jag köpte mina Marshall – vet att alla dessa hörlursmärken jag just nämnt kommer från ett och samma miljardföretag, svenska Zound Industries, specialiserat på att fantisera ihop livsstilsbrands på hörlurar som låter mer eller mindre likadant.

Trenden började när merchandise blev en stabilare intäktskälla än musiken i popbranschen, och Dr. Dre hårdpluggade sina Beats-lurar, Lady Gaga "designade" smyckesplastiga in-ears och 50 Cent gjorde fiasko med sportlurar som bröts sönder i träningsväskan. Lemmy i Motörhead var åtminstone ärlig när han på frågan vad som skiljde hans lurar från andra i budgetsegmentet svarade: “Det står Motörhead på dem."

Och Zound Industries superentreprenör Konrad Bergström säger ju faktiskt precis samma sak när han i Dagens Industri citeras om att "Marshall kan ta 400 kronor för t-shirts i de coolaste butikerna medan Samsung får ge bort sina tröjor gratis".

3 märkliga licensprodukter

Ferrari-Segway
Varför köpa en rimlig, men fortfranade töntig Segway för 60 000 kronor, när du kan köpa en i övrigt identisk röd variant med Ferrari-klistermärke på för 100 000?

One Directions make up-linje
Skulle du fråga Harry Styles om smink-råd?

Mont Blancs John Lennon-penna
Exakt hur gick det till när lyxmärket Montblanc fick rättigheterna att använda arbetarhjälten John Lennons namn på en ädelstensbeströdd reservoarpenna för 5 000 kronor?

Utforska Perfect Guide Shopping

shopping bag

Shoppa redaktionens favoriter, det bästa inom mode, inredning och skönhet. Exklusiva erbjudanden och samarbeten för våra läsare

TA MIG TILL SHOPPEN!

Till Toppen