Annons

Ola Wenström:Det spelar roll vem som levererar en åsikt

José Mourinho (uppe till vänster) gjorde den gångna helgen debut som tv-expert i brittiska Sky Sports.
José Mourinho (uppe till vänster) gjorde den gångna helgen debut som tv-expert i brittiska Sky Sports. Foto: BPI/Shutterstock/TT

"Manchester Citys B-lag är ett av fyra som kan vinna Premier League”. ”Ett lag måste vara kompakt”. ”De grundläggande principerna är viktigast”. José Mourinho debuterade som tv-tyckare i Sky Sports i söndags. Resultat? Dunderhyllad efter en dag fylld av självklarheter. Förklaring? Det spelar roll vem som pratar.

Under strecket
Publicerad

Fotbollssäsongen i Europa är igång, allsvenskan på hemmaplan tar fart mot upploppet och båda våra landslag har kvalmatcher runt hörnet. Och tyckarna tycker om allt och alla, överallt och hela tiden. Tycker om. Tycker inte. Tyck ger tryck. Trafik ger klick och liten men nödvändig intäkt. När svenska mediehus skakar på en allt mer bräcklig grund, en nätbetalningsmodell som i första hand belönar kvantitet i stället för kvalitet, spelar det mindre roll vem som säger vad. Huvudsaken någon säger något. Allra helst en profil som passar in. 50 000 följare snarare än 50 år av erfarenhet.

Alla kan snacka och visst är det fantastiskt. Nätet är lika öppet som West Hams premiärförsvar, men du behöver inte vara Raheem Sterling för att ta dig fram. Du måste inte viga ett arbetsliv för att så småningom få chansen att tycka till; fältet är fritt för bloggar och chattar, cyber fyllt av poddar med snubbar och studior med sanningar. Alla får, kan och bör tycka. Men alla kan inte räknas som experter över en natt eller en vinjett. Det tog José Mourinho 56 år, 40 inom fotbollen, och 20 pokaler att skaffa sig mandat för att leverera självklarheter som om det vore raketforskning. Allas åsikter är helt enkelt inte lika mycket värda.

Annons
Annons

Det är väl som att svära vid altaret i tyckarkyrkan, mitt i ett smått liberaltalibanistiskt medie-Sverige, men det spelar faktiskt roll vem som levererar en åsikt. Det är såklart långt ifrån säkert att den som har vunnit mest pratar bäst. Men budskapet har en större chans till maxad relevans. Inom retoriken heter det att ha ”ethos”, det är definitionen av en talares trovärdighet.

Albert Einstein hade helt enkelt och fullt förståeligt bättre förutsättningar att få gehör för vad han kunde om fysiken än om frisyrer, till exempel. Stefan Löven har, trots sina initierade Tottenham-sympatier, troligen en större kredibilitet kring nationella budgetfrågor än Spurs eventuella Christian Eriksen-försäljning. Åtminstone hos runt var fjärde svensk. Antikens snicksnackformler borde tas på allvar också mitt i instaålderns publiceringshets, ett par tusen år senare. Men i vår lika ihärdiga som intensiva, viktiga som nödvändiga, strävan efter allas lika värde tycks vi inte våga att gradera, att vissas åsikter minsann väger tyngre än andras.

Ethos vs PK. Det är en av alla aktuella och högintressanta mediala matcher just nu. Resultatet avgörs unikt nog av dig i publiken. Titta, lyssna och värdera – hälsar en av alla tyckare där ute.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons