Annons

Özge Öner:Det som inte går att digitalisera

Valeriya Bilich (t v), USA, utanför på Medicon Valley där årets Arrival Day hålls för de internationella studenterna som anländer till Lunds universitet inför terminsstarten.
Valeriya Bilich (t v), USA, utanför på Medicon Valley där årets Arrival Day hålls för de internationella studenterna som anländer till Lunds universitet inför terminsstarten. Foto: Johan Nilsson/TT

Det som gör universiteten speciella och skiljer dem från en YouTube-video eller en Wikipedia-sida är att de fungerar som porten till en ny värld.

Under strecket
Publicerad

Hur ser framtidens universitet ut, den dag som vi lämnat pandemin bakom oss? Denna fråga har säkert stötts och blötts av alla universitetsrektorer allt sedan corona-utbrottet tvingade den akademiska världen att överge traditionell klassrumsundervisning. Den plötsliga övergången till online-undervisning våren 2020 resulterade i missnöje bland många studenter. I Storbritannien samlades 250 000 underskrifter in online där man krävde återbetalning av studieavgiften eftersom ”vi inte får den universitetsupplevelse som utlovats”.

Det råder ingen tvekan om att pandemin och minskade nettotillgångar är ett betydande ekonomiskt hot mot många universitet och högskolor världen runt. Enbart i Storbritannien har nästan tio procent av alla universitet och högskolor i dag en så svag ekonomi att det kommer att krävas statligt ingripande för överlevnad på längre sikt.

Annons
Annons
Annons