Annons

Det ska vara dyrare att köra stadsjeepar

Det behövs tuffare skatteregler för de bilar som slukar mest bensin. Sverige ligger långt efter exempelvis Danmark när det gäller utsläppen från bilarna. Därför föreslår vi idag att stadsjeeparna ska subventionera elbilarna, skriver företrädare för Naturskyddsföreningen.

Under strecket
Publicerad

Det behövs både morot till de som väljer energieffektivare bilar och en piska för de som köper de mer bränsleslukande, skriver artikelförfattarna.

Foto: ANNA SIMONSSONBild 1 av 1

Det behövs både morot till de som väljer energieffektivare bilar och en piska för de som köper de mer bränsleslukande, skriver artikelförfattarna.

Foto: ANNA SIMONSSONBild 1 av 1
Det behövs både morot till de som väljer energieffektivare bilar och en piska för de som köper de mer bränsleslukande, skriver artikelförfattarna.
Det behövs både morot till de som väljer energieffektivare bilar och en piska för de som köper de mer bränsleslukande, skriver artikelförfattarna. Foto: ANNA SIMONSSON

Bilismen är den enskilt största utsläppskällan av växthusgaser i Sverige och det är därför nödvändigt att bilarna snabbt blir mycket energieffektivare och på sikt uteslutande drivs av förnybara drivmedel eller el. Sverige har länge haft bland de törstigaste bilarna i Europa. Nya siffror som släpps idag visar att det sker en förbättring i den svenska bilparken, men det är lång väg kvar för att komma ifatt de bästa. Därför föreslår Naturskyddsföreningen idag en ”Robin Hood-skatt” på de mest bensinslukande bilarna – ta från de törstiga, helt enkelt.

Annons
Annons
Annons