Starting from the selfDet personliga är det politiska – igen

Installationsvy på Marabouparken.
Installationsvy på Marabouparken. Foto: Marabouparken

Här visas en konstnärlig drivkraft att blottlägga större strukturella problem utan att förfalla till plakatkonst. Vägen dit går genom att ta till vara personliga erfarenheter, egna såväl som andras.

Under strecket
Publicerad
Lubaina Himid, ”Jelly Mould Pavilions” for Liverpool, 2010.

Lubaina Himid, ”Jelly Mould Pavilions” for Liverpool, 2010.

Foto: Marabouparken
Lubaina Himid, ”Jelly Mould Pavilions” for Liverpool, 2010.

Lubaina Himid, ”Jelly Mould Pavilions” for Liverpool, 2010.

Foto: Marabouparken
Billie Zangewa, ”Exquisite fantasy”, 2014.

Billie Zangewa, ”Exquisite fantasy”, 2014.

Foto: Marabouparken
Annons

Det konstnärliga syskonskapet mellan Helga Henschen (1917–2002) och Lubaina Himid som nyligen nominerades för Turnerpriset 2017 är kanske inte direkt uppenbart när man ser deras verk. Men visst finns det där, i såväl deras aktivistiska drag som i den gemensamma viljan att verkligen försöka låta konsten vara samhällskritisk. Dessutom vill de båda peka på alternativa lösningar på de problem de ser.

Det gäller även de andra deltagande konstnärerna i ”Starting from the self”, där framförallt Lilian Domecs (1922–2017) animerade filmer och teckningar ger en inblick i ett konstnärskap som hittills fått liten uppmärksamhet. Hennes svit med teckningar, där bland annat ”Förslag till kommunikationsvänliga höghus” ingår, är lika utopiska som surrealistiskt drömska.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons