”Det pågår en dragkamp mellan forskare”

Foto: Ole Berg-Rusten/TT

Vi ser en dragkamp med olika inställning till om funktionsnedsättningar skall benämnas eller inte. Vi efterlyser därför en mer sammansatt grupp forskare och experter i Skolverkets arbete, skriver företrädare för föräldranätverk i en slutreplik.

Under strecket
Publicerad
Annons

Vår debattartikel på SvD Debatt 1/3 kritiserade Skolverkets kunskapslyft Specialpedagogik för lärande (SFL), för att inte ge lärare de konkreta verktyg som specifikt efterfrågats att möta elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (npf). Skolverket skriver i en replik att Barn i Behov har fel om vi tror att kunskapslyftet enbart skulle handla om npf. Självklart förstår vi att Specialpedagogik för lärande har ett bredare perspektiv än uteslutande npf, men Skolverket verkar missa att det var skolsituationen för elevgrupperna med npf och nyanlända som föranledde satsningen och som specifikt skulle adresseras.

Annons
Annons
Annons