Annons

Tove Lifvendahl: Det oupplysta egenintresset

Svenska Dagbladet den 29 april 1950. Skobranschen förde kampanj för att förmå svenskarna att köpa svenskt, samtidigt som de också ville sälja importerade skor. Balansen mellan egenintresse och upplysning var inte heller på den tiden alldeles enkel.
Svenska Dagbladet den 29 april 1950. Skobranschen förde kampanj för att förmå svenskarna att köpa svenskt, samtidigt som de också ville sälja importerade skor. Balansen mellan egenintresse och upplysning var inte heller på den tiden alldeles enkel. Foto: SvD:s historiska arkiv
Publicerad

En god bekant gjorde mig uppmärksam på en politisk teckning i tyska TagesspiegeI (23/1). Den bär texten ”Man är helt enig” och föreställer Gert Wilders (PVV), Marine Le Pen (Front National) och Frauke Petry (AfD) som härom veckan möttes i tyska Koblenz. Wilders budskap: Holland först! Le Pen: Frankrike först! Petry: Tyskland först!

Förutom det uppenbart ironiska i att utrerade nationalister fröjdas i gränsöverskridande internationellt samarbete, är sikten bortom satiren mörk. Praktiken av detta slags retorik är en värld där alla blir fattigare. Till denna sälla skara har även den amerikanska presidenten slutit sig med sitt installationstal. America First. Only America. Som solidaritetshandling manades till bokstavligt handlande med nationell omsorg: Buy American. Hire American.

Annons
Annons
Annons
Annons