Annons

Mats Bergquist: ”Vintersaga”Det mjukaste mjuka – kudden – blir till hård keramik

Ulla och Gustav Kraitz, ”Huvudsaken”, installationsvy på Sven-Harrys konstmuseum.
Ulla och Gustav Kraitz, ”Huvudsaken”, installationsvy på Sven-Harrys konstmuseum. Foto: Per Myrehed

Ulla och Gustav Kraitz har fyllt Sven-Harrys konstmuseum med läckert glaserade kuddformer. Mats Bergquists verk rör sig diskret mellan skulptur och måleri och ger tanken vingar. Joanna Persman ser två utställningar där det till synes spröda rymmer styrka.

Publicerad

När man tänker på symboliskt laddade föremål i konsten är kudden kanske inget som dyker upp i första hand. Men om man fördjupar sig lite i temat visar det sig att kudden är en lika frekvent förekommande som oftast förbisedd detalj i många konstnärliga gestaltningar. Tänk bara på Edvard Munchs ”Det sjuka barnet”. Tänk på Edward Hoppers ”Morgon i en stad”, på Gustaf Cederström och hans ”Karl XII:s likfärd”, på Ferdinand Hodlers bilder av den döende Valentine Godé-Darel eller eller på Sheila Hicks mjuka textilskulpturer. Exemplen är oräkneliga. Konsten formligen svämmar över av osedda kuddar.

Konstnärsparet Ulla och Gustav Kraitz har gjort kudden till sin huvudsak. För visst är den viktig som det ultimata, tysta vittnet som bokstavligt talat formas efter vår sömn och sömnlöshet, lust och last, födelse och död. Om kuddar kunde berätta, vad skulle vi inte få höra då?

Ulla och Gustav Kraitz kuddskulpturer syns även i Vasaparken utanför Sven-Harrys konstmuseum.

Foto: Per Myrehed Bild 1 av 3

Ulla och Gustav Kraitz, ”Huvudsaken”, installationsvy på Sven-Harrys konstmuseum.

Foto: Per Myrehed Bild 2 av 3

Mats Bergquist, ”Vintersaga”, 2018, enkaustik på trä, installationsvy på Galleri Olsson.

Foto: Galleri Olsson Bild 3 av 3
Annons
Annons
Annons