”Det magiska händer när du reser dig”

Gå ut löst – och var snäll mot dig själv. Två viktiga råd.
Gå ut löst – och var snäll mot dig själv. Två viktiga råd. Foto: Lars Pehrson

Pandemin har gjort att många tagit en paus från träningen. Efter ett avbrott kan det vara jobbigt att komma igång igen. SvD guidar till hur du gör.

Under strecket
Publicerad
Charlie Larsson.

Charlie Larsson.

Foto: Thomas Carlgren
Karin Weman är universitetslektor i psykologi vid Högskolan i Halmstad.

Karin Weman är universitetslektor i psykologi vid Högskolan i Halmstad.

Foto: Mikael Evard
”Med en personlig tränare kan man få en kickstart”, säger Charlie Larsson.

”Med en personlig tränare kan man få en kickstart”, säger Charlie Larsson.

Foto: Anders Hofgren/TT
Undvik för mycket regler kring träningen, råder Karin Weman: ”Känner du att du klarar av dina föresatser skapar det en inre motivation av glädje och tillfredställelse som driver nya beteenden.”

Undvik för mycket regler kring träningen, råder Karin Weman: ”Känner du att du klarar av dina föresatser skapar det en inre motivation av glädje och tillfredställelse som driver nya beteenden.”

Foto: Anders Hofgren/TT
Ta en runda runt kvarteret bara. Eller längs East River om du skulle vara i New York.

Ta en runda runt kvarteret bara. Eller längs East River om du skulle vara i New York.

Foto: John Angelillo/UPI/Shutterstock
All aktivitet räknas. ”Det händer inget magiskt vid exempelvis 10 000 steg per dag. Det magiska händer när du reser dig upp och gör något i stället för att sitta ner”, säger Karin Weman.

All aktivitet räknas. ”Det händer inget magiskt vid exempelvis 10 000 steg per dag. Det magiska händer när du reser dig upp och gör något i stället för att sitta ner”, säger Karin Weman.

Foto: Anders Hofgren/TT
Annons

Oavsett om du är person som tidigare tränat mycket eller ej gäller det att ta det lugnt i början. Charlie Larsson är träningsansvarig på Friskis & Svettis i Sickla och har tidigare också arbetat som personlig tränare. Hans första råd är att smyga i gång sakta.

– Det vanligaste misstaget är att gå ut för hårt och köra fem gånger i veckan. Men då är skaderisken betydligt högre, eller att man tröttnar för att det är alldeles för jobbigt. Så sätt rimliga mål, säger Charlie Larsson.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons