Hela denna artikel är en annons

”Det kokar bland unga entreprenörer”

Vad är det som driver unga svenska entreprenörer och vad brinner de för? Två stora trender har vuxit fram de senaste åren, menar Belgin Fortaci, ansvarig för entreprenörssamarbeten på SEB.

Belgin Fortaci var en av jurymedlemmarna när finalisterna i Ung Företagsamhet Stockholm, UF-Stockholm, togs fram i februari tidigare i år.

Foto: SEB Bild 1 av 2

Belgin Fortaci, ansvarig för entreprenörssamarbeten på SEB.

Bild 2 av 2

Belgin Fortaci var en av jurymedlemmarna när finalisterna i Ung Företagsamhet Stockholm, UF-Stockholm, togs fram i februari tidigare i år. Under två dagar lyssnade hon på UF-företag som försökte sälja in sina affärsidéer. Två tydliga trender bland unga entreprenörer är hållbarhet och samhällsengagemang.

– Det är ingen ny trend men det är tydligt att den förstärks varje år, Inför finalen lyssnade jag på drygt 60 företagspitcher och nästan alla hade hållbarhet och samhällsengagemang inbyggt i företagsmodellen, säger Belgin.

Hon fortsätter.

– Det är inte nödvändigt att UF-företagen producerar eller tillhandahåller tjänster som är hållbara utan det kan vara att de planterar ett träd för varje produkt som säljs. Hållbarhet och samhällsengagemang finns i företagsidéernas dna från början, oavsett utformning och inriktning, säger Belgin.

Belgin Fortaci var en av jurymedlemmarna när finalisterna i Ung Företagsamhet Stockholm, UF-Stockholm, togs fram i februari tidigare i år.

Foto: SEB Bild 1 av 2

Belgin Fortaci, ansvarig för entreprenörssamarbeten på SEB.

Bild 2 av 2

Juryn tittar på flera områden när UF-företagen bedöms. Det handlar om hur företagets verksamhet presenteras, vilka målsättningar som är uppsatta och hur man resonerar kring hur företaget ska drivas och utvecklas framöver.

– För att unga företagare ska bygga den kunskapen krävs det förebilder att se upp till och jämföra sig med i näringslivet. Och det får gärna vara mindre bolag, inte bara de stora ”drakarna”. Man kan inte riktigt se sig själv i jämförelsen med stora bolag. Många tittar och inspireras av Filip Tysander och hans klockbolag Daniel Wellington. Han är ung och har ett företag som vuxit fram väldigt fort, det är många unga som kan känna igen sig i honom. Han inspirerar andra att våga, säger Belgin.

Ett av bolagen som inspirerats av just Filip Tysander är Mercy UF. De designar och säljer högkvalitativa och moderiktiga solglasögon till ett bra pris. De satsar på e-handel som försäljningskanal för att bygga en kostnadseffektiv distributionsmodell för att hålla priset nere för kunderna.

En spännande detalj med deras företag är att när någon köper ett par Mercy-glasögon går 10 procent av försäljningspriset till välgörenhetsorganisationen Optik utan gränser som donerar glasögon och genomför synundersökningar i utvecklingsländer.

– Det kokar verkligen bland unga och entreprenörskap, särskilt i Stockholm. Ung Företagsamhet, UF, har en jätteviktig roll i samhället, speciellt i dessa tider av ungdomsarbetslöshet. Vi behöver fler hållbara företag som växer och skapar nya jobb i Sverige och då börjar det med att skapa en attityd tidigt, säger Belgin.

Belgin Fortaci var en av jurymedlemmarna när finalisterna i Ung Företagsamhet Stockholm, UF-Stockholm, togs fram i februari tidigare i år.
Belgin Fortaci var en av jurymedlemmarna när finalisterna i Ung Företagsamhet Stockholm, UF-Stockholm, togs fram i februari tidigare i år. Foto: SEB
Belgin Fortaci, ansvarig för entreprenörssamarbeten på SEB.
Belgin Fortaci, ansvarig för entreprenörssamarbeten på SEB.
Annons
Annons
Annons